SEO Trends 2018

door | feb 16, 2018 | SEO, Website, Zoekmachine | 0 Reacties

seo trends 2018 header

In dit blog lees je de belangrijkste SEO Trends 2018 om goed te scoren in Google.

Voordat je aan de slag gaat met de trends is een goed fundament cruciaal om succesvol te zijn.

1. Wat is de betekenis SEO?

Laten we beginnen bij de basis. Wat is SEO?

SEO staat voor Search Engine Optimalization, in het Nederlands beter bekend als zoekmachine optimalisatie.

Door het toepassen van verschillende technieken zorg jij ervoor dat jouw website beter gevonden wordt door jouw doelgroep in de zoekresultaten van Google.

Hoe beter jouw website is geoptimaliseerd, hoe meer waarde Google en de andere zoekgiganten hier waarde aan hechten.

De zoekresultaten die worden weergegeven in Google zijn te verdelen in twee onderdelen:

  • betaalde advertentie via Google AdWords (SEA)
  • organische gratis positie (SEO)

Zie het verschil:

Verschil SEO en SEA

1.1. SEO vs. SEA

Het grote verschil tussen SEA en SEO is de investering en het resultaat. Waar je bij SEA direct en snel in beeld komt bij je doelgroep is dit bij SEO een heel ander verhaal. SEO is dus echt een lange termijn strategie. Echter wel één waar je later veel meer profijt van hebt dan bij SEA.

SEO trends 2018Wanneer ik met ondernemers over hun website praat, dan geven ze vaak aan veel websitebezoekers te willen. De vraag die ik dan direct stel is of ze niet liever minder bezoekers willen maar die wel een stuk relevanter zijn?

Het is een illusie om te denken dat je binnen de kortste keren bovenaan in de zoekresultaten van Google staat. De steeds groter wordende brei van content maakt het lastiger voor generieke onderwerpen om goed vindbaar te zijn.

De tijd van generieke content voor brede doelgroepen is voorbij. Door content te creëren die gericht is op een specifieke doelgroep kun je de concurrentie te slim af zijn.

Ondanks dat het publiek en het aantal websitebezoekers misschien wat kleiner wordt, creëer je wel een grotere mate van relevantie wat de kans op conversie vergroot.

Zoekmachine optimalisatie bestaat feitelijk uit 2 categorieën:

  • On-page SEO
  • Off-page SEO

1.2. On-page SEO

On-page SEO bevat alles wat te maken heeft met de inhoud van de website en waar je zelf invloed op hebt. Denk aan:

Maar wat voor content moet ik dan schrijven? Een essentieel onderdeel van content optimalisatie en strategie is een zoekwoord onderzoek. Lees hier mijn uitgebreide blog voor het uitvoeren van een zoekwoord onderzoek.

1.3. Off-page SEO

Op Off-page SEO factoren heb je maar beperkt invloed. Denk aan:

Oke, genoeg over de basis.

Hieronder zie je dé 3 trends die naar mijn idee van grote invloed gaan zijn in 2018!

Overzicht SEO Trends 2018

2. Gebruikerservaring

Google laat weten dat de gebruikerservaring (user experience) op je website in 2018 nog veel belangrijker gaat worden. De focus op je website moet absoluut bij de bezoeker liggen en het is onverstandig om je website alleen maar te optimaliseren voor Google.

Hoe weet je of bezoekers een prettige ervaring hebben gehad?

2.1. Bouncepercentage

Check regelmatig de bouncerate van je site!

Het bounce percentage is het percentage van het aantal bezoekers dat direct je website weer verlaat zonder een andere pagina van je website te bezoeken dan waar ze op zijn binnengekomen.

Je begrijpt dat een hoog percentage dan ook een negatieve invloed heeft op de ranking binnen de zoekresultaten.

Maar…het hangt er natuurlijk wel een beetje vanaf wat voor soort website en pagina’s het zijn. Een hoog percentage hoeft natuurlijk niet altijd slecht te zijn.

Voor een blogpagina of een contactpagina is het helemaal niet vreemd als het bouncepercentage wat hoger ligt, aangezien bezoekers meestal alleen even langskomen om informatie te verzamelen en daarna de site weer verlaten.

Hoe verlaag je het bouncepercentage

Wat kan nog meer reden zijn voor een slechte ervaring?

3. AMP

Google stuurt steeds meer op het verbeteren van de gebruikerservaringen voor mobiele gebruikers. Om deze reden hebben ze het project AMP in het leven geroepen.

Wat is AMP? AMP staat voor Accelerated Mobile Pages en is een project van Google.

amp logo

AMP is een uitgeklede variant van je website. Deze pagina’s worden vrijwel onmiddellijk geladen en geven gebruikers een soepele en boeiendere ervaring zonder al te veel poespas eromheen zoals grote afbeeldingen of video’s.

AMP is één van de grootste kansen die voor het oprapen ligt in 2018!

3.1. Voorbeeld AMP

Deze AMP worden steeds vaker getoond in de zoekresultaten van mobiele gebruikers. Ze zorgen nu eenmaal voor een fijne en snelle gebruikerservaring en dat is waar Google graag op stuurt.

Een goed voorbeeld van websites die AMP al volledig omarmd hebben zijn nieuwswebsites. De AMP kun je herkennen aan de bliksemschicht voor de pagina.

Zo zie je hieronder dat mijn blog ‘Social Media afmetingen 2018‘, mede door het toepassen van AMP en de juiste optimalisatie, op de eerste pagina van de zoekresultaten staat. Omdat het relevant en een hot item is zorgt dit voor veel (nieuwe) websitebezoekers.

AMP seo trends

3.2. WordPress AMP plugin

Zelf ben ik nog een beetje terughoudend in het toepassen van AMP op websites. Er zijn al best wel wat plugins beschikbaar maar deze staan nog een beetje in de kinderschoenen en het gaat ook nog niet altijd vlekkeloos. Wil je het toch proberen? Gebruik dan de volgende plugin:

amp plugin

Dit is een vrij simpele plugin die voor jou de AMP code op de website plaatst. Vervolgens kun je zelf aangeven wat voor soort content als AMP geïndexeerd dienen te worden. Denk aan je blogs en nieuwsberichten.

4. Voice Search

Voice search geeft je de mogelijkheden om de zoekmachine door middel van gesproken woorden naar je zoekopdracht te laten zoeken. Het is een belangrijke ontwikkeling om zeker rekening mee te houden in je SEO-strategie.

Er komen steeds meer apparaten beschikbaar die door middel van spraak kunnen worden aangestuurd. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Google Home
  • Siri van Apple
  • Alexa van Amazon

De verwachting is dat de huidige trend zich voortzet en dat er steeds meer gebruik gemaakt wordt van voice search. Belangrijk aspect hierin is natuurlijk de spraakherkenning (voice recognition) dat door slimme softwaretoepassingen steeds geavanceerder wordt en de foutmarge bijna op hetzelfde niveau zit als twee mensen die face to face met elkaar praten.

4.1. In gesprek met de zoekmachine

Wereldwijd wordt voice search steeds meer gebruikt. Het is immers een gemakkelijke, efficiënte en steeds specifiekere manier van het gebruik van de zoekmachine.

Hoewel je hier in eerste instantie niet aan zult denken, zit er een behoorlijk verschil in een geschreven en een gesproken zoekopdracht. De gesproken zoekopdracht worden gevormd door veel meer zinnen in plaats van korte (letterlijke) opdrachten.

4.2. Bouw een kennisbank

Vraagwoorden zoals wie, wat, welke, waar, wanneer, hoe, waarmee, waarvan en hoeveel vormen in veel gevallen een onderdeel van “het gesprek met de zoekmachine”.

Doordat voice search zo sterk in opkomst is, is het interessant om hier je SEO strategie op aan te passen. Hierbij moet je vooral denken aan je zoekwoorden en je content. Het gebruik van een kennisbank of een lijst met veelgestelde vragen kan hierbij uitstekend aansluiten.

4.3. Featured Snippets

Featured snippets kunnen hierbij immers uitstekend van pas komen doordat de zoekmachine (Google, Bing, Yahoo) in het gesprek snel één antwoord geeft en hierbij zal kiezen voor deze featured snippets.

Daarbij zijn rich snippets, de extra toevoegingen aan de zoekresultaten, ook interessant voor de extra attentiewaarde wat wellicht precies aansluit op het gesproken verzoek.

5.  SEO uitbesteden?

Regelmatig help ik ondernemers het verbeteren van hun website door deze beter vind- en zichtbaar te maken.

Resultaat? Meer bezoekers, klanten en omzet

Met een Online Marketing Abonnement beschik jij iedere maand over je eigen marketeer.

En dit voor een vast bedrag. Geen verassingen dus!

Meer weten?

Neem contact op

Zoek je iets?

Robin Vermeij

Robin is de oprichter van Alles Over Marketing, een kleinschalig online marketingbureau gespecialiseerd in webdesign, strategie, e-mail- en zoekmachinemarketing. Hulp nodig met online marketing? Dan is Robin de geschikte persoon om jouw business online te laten groeien!