Wat is de beste live chat software?
Live chat software is de nieuwe ‘must-have’ geworden om (potentiële) klanten te woord te staan. Naast de traditionele contactkanalen als telefoon en e-mail werd live chat altijd gezien als een leuk hebben dingetje. Maar tijden veranderen. Consumenten hebben een steeds grotere voorkeur aan websites en/of webshops waar ze snel even een vraag via de chat kunnen stellen. Ben je op zoekt naar een nieuwe manier om jouw bedrijf te laten groeien, dan kan live chat dé oplossing zijn. Alleen al het hebben van live chat op je website kan een aanzienlijke impact hebben op de verkoop.
1. Voor wie is live chat software bedoeld?
Alle websites die momenteel een vorm van online klantenondersteuning aanbieden, moeten serieus overwegen om een chat op de website te zetten. Dit geldt met name voor e-commerce websites en bedrijven die online producten of diensten verkopen. Naast klantenondersteuning is het ook geweldig voor verkoopteams. Als jouw verkoop- en ondersteuningspersoneel momenteel met klanten communiceert via telefoon en e-mail, kun je ze binnen enkele minuten overzetten naar live chatsoftware.
Uiteindelijk zal live chat het personeel productiever maken. Een medewerker van de klantenservice kan maar met één persoon tegelijk telefonisch spreken. Maar diezelfde collega kan meerdere online chats tegelijkertijd beheren. De reactiesnelheid is echter ongelooflijk belangrijk als je met live chat wilt werken. Lukt dit je niet? Laat een chat op je website dan zitten. Niet tijdig reageren levert alleen maar irritaties op.
Maar welke live chat software kun je het best kiezen? Wij zetten 3 tools voor je op een rijtje.
2. Drift
Drift is één van de meest populaire live chat software tools die momenteel op de markt is. De software is uiterst veelzijdig: hij is ontworpen om de sluitingspercentages te verhogen, bestaande klanten te behouden, de verkooppijplijn te verbeteren en uiteindelijk een verbeterde klantervaring op jouw site te bieden. Meer dan 50.000 bedrijven over de hele wereld gebruiken Drift voor live chat.
2.1. WordPress plugin Drift
Gebruik je WordPress als CMS? Dan heeft Drift hier een handige plugin voor die je hier kunt downloaden. Kopieer het unieke stukje code die je ontvangt bij het aanmaken van het account bij Drift en plak deze in de plugin en je bent klaar om te chatten.
2.2. Mobiele app Drift
Je zit natuurlijk niet altijd achter je laptop om chatberichten te beantwoorden. Daarom heeft Drift ook een app gemaakt zodat je altijd en overal je (potentiële) klanten te woord kan staan.
2.3. Belangrijkste functies
- NGebruik Targeting om alleen live chat aan te bieden aan de websitebezoekers die u met uw verkoopteam wilt spreken.
- NGebruik Routing om ervoor te zorgen dat de juiste vertegenwoordiger in elk gesprek wordt gerouteerd.
- NJe kunt bezoekers van websites automatisch omzetten in leads of vergaderingen boeken door een Drift Playbook te bouwen.
3. Tidio
Tidio biedt een gratis livechatfuncties in een niet-storende, gestroomlijnde gebruikersinterface en nog veel meer. Je kunt de pagina’s bijhouden die jouw (potentiële) klanten op de website bezoeken, de subpagina’s waarnaar ze het meest gaan en de hoeveelheid tijd die ze op die specifieke pagina doorbrengen. Het maakt niet uit waar de klanten zich bevinden, je kunt altijd met ze chatten, computer of mobiel, en ervoor zorgen dat ze de hulp krijgen die nodig is in realtime.
3.1. WordPress plugin Tidio
Open direct na de installatie van de plugin het tabblad “Tidio Chat” en je bent klaar om te gaan! Een chat-widget is zichtbaar op jouw website, zodat bezoekers in realtime contact met kunnen opnemen. Zodra je het Tidio-dashboard opent, kun je reageren op inkomende chats, chatbots configureren en andere instellingen beheren.
3.2. Mobiele app Tidio
Ook Tidio heeft een app. Handig voor als je onderweg bent. Deze kun je gebruiken vanaf Android 4.0 en hoger of iOS 8.0 en hoger installeren. Via dit kennisartikel wordt stap voor stap uitgelegd hoe je de mobiele app instelt.
3.3. Belangrijkste functies
- NGebruik Targeting om alleen live chat aan te bieden aan de websitebezoekers die u met uw verkoopteam wilt spreken.
- NGebruik Routing om ervoor te zorgen dat de juiste vertegenwoordiger in elk gesprek wordt gerouteerd.
- NJe kunt bezoekers van websites automatisch omzetten in leads of vergaderingen boeken door een Drift Playbook te bouwen.
4. Conclusie
Door gebruik te maken van de kracht van live chat, kun je:
- NCheck de locatie van de gebruiker, geef handige tags mee of registreer de contactgegevens of een notitie.
- NTidio kan zelfs met de gratis versie een koppeling maken met Facebook Messenger, Email, Zapier, Shopify, WordPress en Google Analytics.
- NJe kan tot 3 chatoperators aanmaken in de gratis versie. Verdeel het werk dus over je collega's.
5. Marketing hulp nodig?
Zou jij graag een paar extra handjes kunnen gebruiken om je online marketing een extra boost te geven? Stuur eens een berichtje voor een gratis adviesgesprek van 30 minuten.