Selecteer een pagina

Een belangrijk onderdeel van je content strategie is het uitvoeren van een zoekwoorden onderzoek. Welke zoekwoorden kun je het beste gebruiken en welke niet? Denk aan het zoekvolume, de concurrentie, trends en hoe groot de kans is dat er op jouw link wordt geklikt.

In dit blog laat ik je aan de hand van een aantal voorbeelden zien hoe je zelf een zoekwoorden onderzoek uitvoert.

1. Op zoek naar jou

Hoe vaak heb jij je mobieltje of tablet in je handen om via het internet iets op te zoeken? Juist, onbewust best wel vaak hé?

Dit geldt ook voor (potentiële) klanten die online op zoek zijn naar jouw product of dienst. Waar ze ook zijn: thuis, op de zaak of onderweg. Via hun pc, tablet of smartphone.

1.1. Concurrentie op internet

Het is daarom belangrijk om goed vindbaar en zichtbaar te zijn. Door toenemende concurrentie op internet krijgt het positioneren van jouw website in zoekmachines steeds meer aandacht. Klinkt logisch, toch? Echter in de praktijk is dit wel anders.

1.2. Online warenhuizen

Het volgende heeft niet veel met zoekwoord onderzoek te maken maar wil het wel graag met je delen zodat je je realiseert wat de impact is van het digitale informatie tijdperk waar we nu in leven. Wat je hierin ziet is dat de manier van ‘winkelen’ en ‘informatieverschaffing’ totaal aan het veranderen is.

Kijk maar eens naar wat er met het inmiddels failliete warenhuis V&D is gebeurt. V&D is een bekend voorbeeld van een bedrijf die de digitale transformatie slag heeft gemist of hier te laat mee zijn begonnen, om welke reden dan ook.

Zie onderstaande afbeelding ter illustratie, hierbij zie je dat CoolBlue op zoek is naar 100 developers om de online propositie verder uit te bouwen en V&D banen moet schrappen:

2. Doelgroep & behoeftes

Als organisatie staan er een aantal vragen centraal waar je zonder al te veel moeite antwoord op moet kunnen geven.

  •         Wie is mijn doelgroep?
  •         Wat is hun behoefte?
  •         Hoe kan ik voorzien in die behoefte?

Best wel makkelijke vragen, toch? Schrijf de antwoorden als oefening eens op.

Nu je weet wie je doelgroep is, wat de behoeftes zijn en hoe jij hierin kunt voorzien met je product/dienst moet je jezelf afvragen hoe je deze doelgroep online gaat bereiken. Jij wilt natuurlijk ook een plaatsje veroveren in de eerste zoekresultaten als er gezocht wordt naar jouw product of dienst.

P.s. Ben je een lokale ondernemer met een lokale doelgroep? Lees dan deze 9 tips.

3. Relevante content voor je bezoekers

Google is de grootste zoekmachine van Nederland met pak en beet een marktaandeel van ruim 95%. Dat betekent dat de zoektocht naar jouw product of dienst bijna altijd hier begint.

Wist je bijvoorbeeld dat Google jouw website scant op meer dan 200 punten en op basis hiervan de ranking in de zoekresultaten bepaalt?

Het voornaamste doel van Google is goede zoekresultaten tonen waar bezoekers iets aan hebben. Een essentieel onderdeel om goed te scoren binnen Google is dat jij dus waardevolle content schrijft.

3.1. Straf

Wanneer je waardeloze content schrijft, of content die niet is afgestemd op je doelgroep dan verlaten bezoekers je website heel snel waardoor de gemiddelde tijd op je website zakt en de bounce rate omhoog schiet. Dit ziet Google als een onprettige ervaring van de bezoeker wat dus niet ten goede komt van je ranking.

3.2. Beloning

Schrijf goede en relevante content waardoor bezoekers langer op je website blijven. Google weet dan o.a. door de gemiddelde tijd op de site en pagina dat het om goede content gaat die de bezoekers helpt. Dit alle komt ten goede van je ranking.

Hoe hoger je ranking in de zoekresultaten, hoe groter de kans is dat bezoekers klikken op jouw website.

Het schrijven van alleen waardevolle content is niet genoeg om hoog te scoren in de zoekresultaten. Je website wordt gecheckt op 200 punten, weet je nog? Een snelle (laadtijd van minder dan 3 seconden), gebruiksvriendelijke en mobiel ready website zijn essentieel.

De belangrijkste Google ranking factoren heb ik voor je op een rijtje gezet.

Benieuwd hoe jouw website presteert? Check het eens via https://tools.pingdom.com/.

Snelheid website pingdom

4. Zoekwoorden onderzoek

Hoe kom je erachter wat jouw doelgroep relevante content vindt? Hier kom je maar op één manier achter. Door een zoekwoordonderzoek uit te voeren. Op basis van dit onderzoek weet jij waar jouw doelgroep op zoekt en kun jij goede en relevante content schrijven die deze zoekwoorden bevatten. Resultaat? Meer bezoekers voor je website.

Een gedegen zoekwoordenonderzoek is dus van belang.

5. Welke Google zoekwoorden zijn er?

In de basis zijn er 2 manieren van zoeken. Dit is via shorttail keywords en longtail keywords. Er zijn ook nog varianten zoals breed, woordgroep en exact zoeken maar daar ga ik in dit blog niet verder op in.

De woorden zeggen het eigenlijk al, shorttail keywords bestaat uit één enkel zoekwoord en de longtail keywords bestaat uit meerdere zoekwoorden Een voorbeeld:

  • Shorttail keyword: damesschoen
  • Longtail keyword: damesschoen nike air max wit maat 38

De longtail keywords worden vaak gebruikt door bezoekers die op zoek zijn naar iets specifieks. Deze bezoekers bevinden zich al dieper in de koop funnel. Informatieve zoekopdrachten zijn veelal de shorttail keywords.

Door de informatieve bezoeker goed te helpen vergroot je je kansen dat ze jou zullen onthouden en later terugkeren om gebruik te maken van jouw diensten.

Uit eigen ervaring
Onlangs was de deursluiting van mijn wasdroger kapot waardoor ik dus op zoek moest naar dat specifieke onderdeel. Ik zocht via Google vervolgens naar ‘Miele TKB 150 WP sluiting’. Dit is een vrij specifieke zoekopdracht (longtail keyword) omdat het zowel het merk als type bevat. Het resultaat:

De kans dat ik verder kijk dan de eerste pagina binnen de zoekresultaten is niet zo groot. Het is mij al duidelijk is dat de omkaderde resultaten mij helpen aan een nieuwe sluiting voor mijn wasdroger.

Wist je dat 70 á 80% van de bezoekers niet verder kijkt dan de eerste 4 organische zoekresultaten?

Daarnaast geven de review sterren met goede beoordelingen onder de resultaten ook extra vertrouwen. De ervaringen van eerdere klanten zijn veel betrouwbaarder dan een organisatie die aangeeft de beste of snelste te zijn, toch?

Wil jij ook sterren bij je zoekresultaten? Lees dan mijn blog over reviews en ratings.

Longtail keywords zijn dus enorm waardevol. Ter illustratie onderstaande afbeelding. Over het algemeen geldt de regel: hoe specifieker de longtail keyword (voorbeeld van kapotte wasdroger met type en merk) = grotere kans op conversie.

longtail-shorttail-zoektermen

6. Welke tools helpen jou?

Nu je weet wat zoekwoordonderzoek is zal ik de Google Zoekwoordplanner toelichten die jou helpt bepalen welke zoekwoorden relevant zijn voor jouw business. Dit is een tool die ik zelf ook gebruik.

6.1. Gebruik je gezonde verstand

Omdat jij dagelijks bezig bent met je business weet jij waarschijnlijk als geen ander wat de mogelijke zoektermen kunnen zijn waarop bezoekers zoeken. Ik wil je adviseren om deze eens voor jezelf op te schrijven en bedenk hierin ook meerdere woordcombinaties.

Stel je hebt webshop waar je sport- en hardloopschoenen verkoopt. Een aantal woordcombinaties zijn bijvoorbeeld:

    • Sportschoenen
    • Sportschoenen heren
    • Sportschoenen heren nike
  • Sportschoenen heren nike wit

Ik wil zelf graag gevonden worden op woorden die te maken hebben met ‘zoekwoordonderzoek’. In de voorbeelden zal ik dit dus ook als zoekwoord gebruiken om nieuwe ideeën op te doen.

Tip: Heb je meerdere productcategorieën? Dit is meestal gerelateerd aan het menu van je website waarbij je als het goed is deze onderverdeling ook maakt. Dan kun je het beste een zoekwoordonderzoek per productcategorie uitvoeren om het overzichtelijk te houden.

7. Google AdWords Zoekwoordplanner

De zoekwoordplanner van AdWords is gratis mits je een AdWords account hebt. Via de zoekwoordplanner kun je de historische statistieken, de zoekvolumes, trends en nieuwe zoekwoordcombinaties bekijken.

AdWords is van oorsprong een tool waarmee je betaalde advertenties inzet om je doelgroep te bereiken. Dit zijn de eerste resultaten die je te zien krijgt bij de zoekresultaten, je herkent deze advertenties doordat er een groen vakje voor staat met de tekst Adv.

8. Account Zoekwoordplanner

Bij de registratie van een Google AdWords account dien je ook je creditcard gegevens in te vullen. Ik begrijp dat je dat niet wilt wanneer je geen betaalde campagnes draait via AdWords. Ik heb een workaround beschreven zodat je alsnog gebruikt kunt maken van de Zoekwoordplanner, volg hiervoor onderstaande stappen.

  1. Ga naar de aanmeldpagina van Google AdWords
  2. Kies voor de groene knop ‘Nu starten’.
  3. Deze stap is het belangrijkste. Google AdWords vraagt nu om je e-mailadres. Vul dit niet in! Klik op de link ‘Sla de configuratie met begeleiding over’.
  4. Vul in het volgende scherm je e-mailadres in. Let op, dit moet een Gmail account zijn die nog niet eerder gebruikt is voor Google AdWords. Wanneer je nog geen account hebt dan kun je hier een (fictief) Gmail account aanmaken.Kies vervolgens voor ‘Opslaan en doorgaan’.
  5. Ter verificatie dien je nog eenmaal in te loggen en voilà je AdWords account is aangemaakt zonder dat je je creditcardgegevens hoeft achter te laten.
  6. Om de zoekwoordplanner te starten kies je bovenin voor ‘Hulpprogramma’s’ en dan ‘Zoekwoordplanner’.

Je kunt ook onderstaande video even checken waarin het wordt toegelicht, is wel Engelstalig.

9. Hoe gebruik je de Zoekwoordplanner

    1. Log in op je AdWords account
  1. Kies voor de optie ‘Nieuwe zoekwoorden zoeken met een woordgroep, website of categorie’ en vul de velden verder in. De afbeelding hieronder heltp je verder.
      1. Woord
        Vul hier het woord in waar jij graag ideeën voor wilt opdoen, je kunt er meerdere woorden tegelijk invullen. Ik ben benieuwd naar de suggesties voor het woord ‘zoekwoordonderzoek’
      1. Bestemmingspagina
        Dit is bijvoorbeeld je blog of productpagina
      1. Categorie
        In mijn geval ‘Zoekmachineoptimalisatie’. Google stelt zelf al heel wat categorieën voor waar je uit kunt kiezen.
      1. Targeting
        Ik stel hier altijd als land en taal Nederland(s) in. Dit is mijn doelgroep tenslotte. Je kunt dit via het potloodje instellen.
    1. Resultaat
      Klik op de blauwe button ‘Ideeën opvragen’
  2. De Zoekwoordplanner toont nu een dashboard met de volgende resultaten, let op, dit zijn wel resultaten gebaseerd op adverterende users dus dit zegt nog niet zo heel veel over de concurrentie op SEO gebied (organische zoekresultaten):
      1. Trends in zoekresultaten
        Overzicht van de seizoentrends op basis van het aantal zoekopdrachten.
      1. Tabje zoekwoord ideeën
        Een overzicht van zoekwoorden die relevant zijn in combinatie met jouw zoekwoord.
      1. Gem. maandelijkse zoekopdrachten
        Dit zijn het gemiddeld aantal zoekopdrachten die maandelijks uitgevoerd worden voor het zoekwoord op basis van de targeting die je hebt ingesteld. Je kunt hier dus ook seizoentrends in opmerken.
      1. Concurrentie
        Er zijn 3 niveaus; laag, normaal en hoog. In dit voorbeeld zijn er bijna 400 zoekopdrachten waarbij de concurrentie laag is, dus op zich best een redelijk goed zoekwoord. Ik zal je verder op in dit blog uitleggen met welke formule je kunt achterhalen of het zoekwoord een kans van slagen heeft.
      1. Zoekwoord (op relevantie)
        Als je iets naar beneden scrollt zie je het overzicht met relevante zoekwoorden waar bezoekers dus ook op zoeken. Deze zoekwoorden kun je ter inspiratie gebruiken om nieuwe content te schrijven.
    1. Downloaden
      Gebruik de knop ‘download’ om alle zoekwoord ideeën in 1x te downloaden, deze kun je dan vervolgens weer gebruiken en plaatsen in de zoekwoordplanner om nieuwe ideeën op te doen.

Houd er wel rekening mee dat de getoonde resultaten zijn gebaseerd op historische resultaten van betalende adverteerders, dit zijn de eerste 4 zoekresultaten. Deze resultaten zijn dus niet altijd representatief voor het toepassen op de organische zoekresultaten maar het geeft je wel een goede indicatie.

Zoals je nu dus weet geven de resultaten uit de AdWords Zoekwoordplanner niet altijd een representatief beeld als je je wilt richten op de organische zoekresultaten (niet betaald) doordat de cijfers zijn gebaseerd op betalende adverteerders. Het is voor niet-adverteerders natuurlijk veel interessanter om te weten welke concurrentie er is in de organische zoekresultaten.

10. Key Efficiency Index

Middels de KEI, de Key Efficiency Index, kun je de organische concurrentie uitrekenen. Dit is de verhouding tussen het zoekvolume en de concurrentie. Het ideale plaatje zou zijn een hoog zoekvolume met een lage concurrentie echter is dit niet altijd realistisch als je in een markt zit met veel concurrentie. In een nichemarkt is dit weer anders. Met de volgende formule is te bereken hoe aantrekkelijk een zoekwoord is om content voor te schrijven.

Open een Excel bestand en zet daarin jouw top 20 zoekwoorden. Dit zijn de eerste 20 resultaten uit de AdWords Zoekwoordplanner in mijn geval (deze kun je downloaden, zie uitleg hierboven), je kunt dit altijd uitbreiden als je wilt. Zie kolom B (Zoekwoord).

10.1. Zoekvolume

Het zoekvolume = het gemiddelde aantal maandelijkse zoekopdrachten en haal je uit de AdWords Zoekwoordplanner, deze waarde zie je terug in kolom C (zoekvolume).

10.2. Organische concurrentie

De organische concurrentie kun je op meerdere manieren bepalen. In dit voorbeeld pak ik het aantal geïndexeerde pagina’s die de term‘“zoekwoordonderzoek’ in de paginatitel hebben staan. Dit geeft je een aardig beeld.

Ga naar Google en voer de volgende zoekopdracht uit: intitle: “zoekwoorden onderzoek”. In plaats van “zoekwoorden onderzoek” kun je dus je eigen zoekwoord ingeven. Dit geeft 47 resultaten.

Er zijn dus 47 verschillende pagina’s waarin de zoekterm in de paginatitel is opgenomen. Plaats deze waarde in kolom D (organische concurrentie) van het Excel bestand.

10.3. Tijd om te rekenen…

Nu je alle data hebt verzameld is het tijd om de KEI te berekenen. Dit doe je door het zoekvolume met elkaar te vermenigvuldigen en dat deel je door de concurrentie. Zie kolom E (KEI) waarbij de formule als volgt is: C2*C2/D2.

Hoe hoger de KEI, hoe groter de kans is dat je bezoekers binnen weet te halen. Sorteer kolom E van hoog naar laag om een ranking aan te brengen zodat je weet welke zoekwoorden relevant voor jou kunnen zijn om content over te schrijven.

11. Stem je content af op de koopfase

Het is belangrijk dat je de content afstemt op de fase waar een bezoeker zich in bevindt.

Bijna 80% van de consumenten oriënteert zich eerst via het internet door informatie te verzamelen alvorens ze overgaan tot aanschaf. Zorg er dus voor dat bezoekers je onthouden en bij je terugkeren wanneer ze besluiten tot aanschaf over te gaan.

Goed onderzoek = Relevante content = Relevante bezoekers = Vertrouwen = Conversie!

Gebruik wel je gezonde verstand en ga na of de zoekwoorden uit het onderzoek relevant zijn voor jouw business en of je hier relevante content over kunt schrijven.

12. Vragen?

Heb je advies of hulp nodig bij het uitvoeren van je zoekwoordenonderzoek?

Neem vrijblijvend contact met mij op.

Neem contact op

 


GRATIS E-BOOK 'HOGER IN GOOGLE'

Na afloop weet jij de beste tips om beter te scoren in Google. Resultaat? Meer bezoekers, omzet en klanten!

Ontvang het e-book in 1 minuut in je mailbox!
Klik hier voor het e-book
close-link