Google mobiele zoekindex

[vc_row][vc_column][vc_empty_space][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]

De impact van de Google mobiele zoekindex

 

De Google mobiele zoekindex is een steeds belangrijkere factor voor de vindbaarheid van een website. Dit is een logisch effect op het gedrag van de gebruiker, die steeds meer gebruik maakt van mobile devices om de zoekmachine te raadplegen.

Deze vlucht heeft Google doen besluiten om de rangschikking van de zoekresultaten aan te passen op de mobiele gebruiksvriendelijkheid van websites, hetgeen een grote impact heeft op de mobiele zoekindex van de zoekmachine.

 

Google mobiele zoekindex

Door de toename van het mobiele gebruik, gaat Google logischerwijs de prioriteit aan mobiel geven en hier de zoekindex op aanpassen (de Mobile First Index). Bezoekers zullen een slechte mobiele ervaring immers steeds minder gaan accepteren als er prima alternatieven voorhanden zijn.

Websites die niet mobiel vriendelijk zijn (responsive heeft hierin de duidelijke voorkeur ten opzichte van dynamische websites en individuele mobiele websites), zullen bijna niet meer voorkomen op de eerste pagina’s van de zoekmachines.

Gevolgen van de Google mobiele zoekindex

Het gevolg van deze wending is dat de huidige posities, die ooit gebaseerd waren op het laptopgebruik, niet meer gegarandeerd zijn. Websites die niet mobiel geoptimaliseerd zijn zullen zeker plaatsen verliezen maar andersom is dit natuurlijk ook het geval.

We kunnen in dit opzicht praten over een kans, maar eigenlijk is mobiele optimalisatie meer een “must do” om in beeld te blijven bij de gebruiker. De mobiele versie van de site wordt immers gebruikt voor de ranking en er komt géén verschillende index voor desktop en mobiel.

Hoe presteert jouw mobiele website?

Er zijn websites die al volledig klaar zijn voor deze ontwikkeling, andere websites hebben nog veel werk te verrichten. Met de Google Mobile Friendly test is het direct te zien hoe “mobiel vriendelijk” een webpagina is.

De website kan hierop pagina voor pagina getest worden.

 

Google website speed mobile

Schildpad of haas?

Daarnaast is de snelheid van de pagina een belangrijke factor voor de gebruiksvriendelijkheid. Zowel Google als de gebruiker hechten hier veel waarde aan. Om de snelheid van de website te testen kan de Google sitespeed checker gebruikt worden.

Deze pagina geeft niet alleen aan hoe Google de snelheid zal beoordelen, maar ook waar de problemen zitten, zodat vertragende elementen verwijderd of aangepast kunnen worden.

Vanzelfsprekend is het ook altijd goed om de eigen website op diverse mobiele devices te bekijken en vooral kritisch te beoordelen zoals een bezoeker dit ook zal doen.

Content op de mobiele website

De mobiele wending heeft ook grote gevolgen voor de inhoud van de website. Het is niet alleen verstandig om de gestructureerde data in de mobiele versie mee te nemen maar ook de andere content heeft wellicht een aanpassing nodig.

Een mobiele gebruiker zal nauwelijks (achter elkaar geplaatste) grote stukken tekst lezen en hierdoor is er minder ruimte om zoekwoorden te verwerken.

Daarnaast biedt het mobiele gebruik een prima kans om op lokaal niveau gevonden te worden waarop teksten moeten worden aangepast.

Een site die prima is geoptimaliseerd voor de laptop kan mobiel volledig de slag missen. Aandacht voor de grote impact van de Google mobiele zoekindex is dan ook zeer aan te raden. De Google update wordt begin 2018 verwacht.

Hulp nodig?

Je hebt gelezen dat de snelheid van je (mobiele) website een essentieel onderdeel is om goed te ranken binnen Google en een fijne gebruikerservaring te bieden. Geen idee hoe je dit moet doen? Laat mij je helpen. Keertje afspreken?[/vc_column_text][vc_empty_space][/vc_column][/vc_row][vc_row full_width=”stretch_row”][vc_column][vc_btn title=”Neem contact op” link=”url:https%3A%2F%2Fallesovermarketing.nl%2Fcontact%2F|||rel:nofollow”][/vc_column][/vc_row]