Wat is Google AdWords?

Google AdWords is het adverteer platform van Google. Met Google AdWords kun je gerichte advertenties aan jouw doelgroep te laten zien. Dit zijn wel betaalde advertenties. Dit is dus een snelle manier om in beeld te komen. Ik noem dit dan ook altijd de korte termijn strategie of de 100 meter sprint.

De Google AdWords advertenties kun je herkennen aan het groene hokje met ‘adv’. Dit zijn de eerste 4 resultaten bovenaan de pagina en nog een drietal advertenties onderaan de pagina. Hieronder zie je in het rode kader de advertenties als je zoekt op ‘voetbaltickets Engeland’ bijvoorbeeld. Het groene kader zijn de organische zoekresultaten welke gratis zijn.

Wat is Google AdWordsHet is belangrijk om eerst een goed zoekwoord onderzoek uit te voeren naar de concurrentie, trends, volume en kosten. Als je dit niet doet dan kan het je nog weleens duur komen te staan. Op basis van een groot aantal factoren bepaald Google op welke positie jouw advertentie getoond wordt. Over het algemeen kun je de volgende formule hiervoor gebruiken:

Ad Rank Score = Maximale CPC Bieding x Kwaliteitsscore

Maximale CPC

Dit is het maximale bedrag wat jij wilt uitgeven aan 1 click op jouw advertentie. Dit bepaal je helemaal zelf en kun je inrichten in je AdWords account. Hoe hoger je bod hoe hoger je in de resultaten zal komen. Ergens wel logisch natuurlijk aangezien dit Google zijn verdienmodel is.

Kwaliteitsscore

Google zal naast je CPC ook kijken naar de volgende factoren:

1. Doorklikratio (CTR)

Hoe vaak wordt er geklikt op je advertentie? Ook wel de CTR (Click Through Rate) genoemd. Hoe meer er op je advertentie geklikt wordt hoe meer Google verdient.

2. Advertentie-zoekwoord relevantie

Na je uitgebreide zoekwoord onderzoek weet je waar jouw doelgroep op zoekt. Nu is het van belang dat je de advertentie teksten laat aansluiten bij het zoekwoord. Vermeld ook altijd het zoekwoord in de titel en omschrijving.

Zorg voor een pakkende tekst die bezoekers als het ware naar je website trekt. Wees creatiever dan de concurrent! Speel hierbij het liefst in op de emotie van de bezoeker, dit converteert het best.

3. Advertentie/zoekwoord-landingspagina relevantie

De landingspagina dient aan te sluiten bij de advertentie op Google AdWords. Je wilt de bezoeker tenslotte de best mogelijke ervaring bieden. Wanneer dit niet het geval is zal de bezoeker je site weer snel verlaten wat je dus alleen maar geld kost. Dus wees relevant en zorg dat je pagina aansluit op de verwachting van de bezoeker. Dit zal je kwaliteitsscore doen stijgen.

Meer over Google AdWords

  • Account Google AdWords aanmaken
  • Negatieve zoekwoorden uitsluiten
  • Dagbudget instellen
  • Adverteren mobiele apparaten
  • Advertenties plannen
  • Sitelinks