Wat zijn Featured Snippets

Wat zijn Featured Snippets? Google heeft zijn status als de grootste en meest gebruikte zoekmachine voor een groot gedeelte te danken aan klantvriendelijkheid. De zoekmachine doet er alles aan om de zoekende gebruiker binnen een zeer kort tijdsbestek tevreden te stellen met relevante informatie die aansluit op de zoekvraag. Hiervoor kijkt Google onder andere naar de eerder bezochte pagina’s en de locatie van de gebruiker.

Voorbeeld Featured Snippet

Om de gebruiker nog sneller van dienst te zijn, laat Google uitgelichte zoekresultaten zien, de featured snippets. Deze featured snippets staan gekaderd, bovenaan de zoekresultaten vermeld en geven direct antwoord op een informatieve zoekopdracht.

Met deze omschrijving geeft Google meteen al antwoord op de zoekvraag, waarbij er ook de link wordt weergegeven van de betrouwbare website waarop meer over deze informatie te vinden is. De featured snippets hebben dus in dat opzicht een dubbele functie.

Featured snippets worden ook wel “answer boxes” genoemd en staan op de zogenaamde #0 positie, onder de advertenties. Zie hieronder een voorbeeld van een Featured Snippet.

Wat zijn featured snippets - voorbeeld

Zo zie je dat dit zoekresultaat zelfs boven Wikipedia en de KNVB getoond worden. Wat normaal gesproken niet denkbaar is omdat dit toch wel 2 autoriteiten zijn als het gaat om kennis en inhoud.

Autoriteit in niche

De websites die op deze positie terecht komen zijn autoriteiten in een niche die een duidelijk antwoord geven op informatieve zoekopdrachten (die vaak beginnen met de woorden “wat” en “hoe”). Dit hoeft dus niet de website te zijn die op de eerste plaats staat in de organische zoekresultaten.

Als een website (vaak binnen de top 5) relevantere informatie verstrekt, zal de informatie van deze site gebruikt worden als featured snippets. Voor websites is dit een goede kans om op te vallen in de organische zoekresultaten. De site heeft immers twee opvallende posities in de zoekresultaten.  Een gestructureerde kennisbank kan helpen om deze positie te verwerven.

Gestructureerde kennisbank

Hoe overzichtelijker de structuur van je website is, hoe beter Google deze begrijpt. Je kunt het zien als een piramide. De homepage staat helemaal bovenaan. Hierna komen de belangrijkste landingspagina’s zoals je producten. Onder deze producten kun je dan weer uitgebreide artikelen schrijven die verdere uitleg geven wat het is of doet.

Hieronder zie je een voorbeeld van hoe mijn kennisbank is. Een heldere oplopende structuur waarbij het voor de bezoeker ook duidelijk is wat het onderwerp is. Probeer dit zo duidelijk mogelijk in te richten zodat Google ook ‘begrijpt’ wat de intentie is.

Hoe krijg je Featured Snippets?

Een korte samenvatting:

  • Start een kennisbank met daarin relevante weetjes voor jouw doelgroep
  • Gebruik een duidelijke linkstructuur op de website
  • Begin het artikel met de vraag die jij beantwoordt. Bijvoorbeeld ‘Wat zijn Featured Snippets‘?
  • Geef zo uitgebreid mogelijk antwoord op de vraag aangevuld met rijke media zoals afbeeldingen en eventueel video’s.

Hulp nodig bij het structureren of opzetten van een kennisbank? Ik help je graag.

Neem contact met mij op