Google ranking factoren, waar moet je rekening mee houden in 2018?
Zoals je natuurlijk al weet rankt Google websites op meer dan 200 factoren.
Het doel van Google is om de beste resultaten te tonen die past bij de zoekopdracht.
Maar hoe zorg je ervoor dat jouw website op de eerste pagina komt te staan?
Ik heb 7 belangrijke Google ranking factoren voor je op een rijtje gezet.
1. Titel
Stel je voor dat je 20 verschillende artikelen hebt geschreven, maar ze allemaal dezelfde exacte titel hebt gegeven. Hoe moet de bezoeker dan begrijpen dat het om verschillende artikelen gaat?
Probeer het altijd zo duidelijk mogelijk te maken voor je doelgroep.
Titels waren en zijn altijd één van de belangrijkste signalen die zoekmachines gebruiken om te begrijpen waar een pagina over gaat. Als jouw titels slecht of niet beschrijvend zijn worden ze door Google minder weergegeven.
1.2. Voorbeeld titel
Onlangs heb ik een blog geschreven met daarin alle afmetingen van de populairste social media kanalen. Ik wil dan ook gevonden worden op het keyword Social Media afmetingen 2018.
Zoals je ziet heb ik dit ook opgenomen in de titel.
Dit blog wordt iedere dag door zo’n 40 á 50 mensen gelezen. Omdat het een relevant en bij de tijds is wordt er vaak naar gezocht. Natuurlijk zijn er tientallen andere websites die over dit onderwerp schrijven.
Door het toepassen van de juiste technieken staat dit blog in de top 3 zoekresultaten boven verschillende grote online marketing bureaus en specialisten. Gaaf, toch?
Belangrijkste punten:
- Gebruik niet meer dan 65 karakters in de titel
- Elke pagina van je website moet een unieke titel hebben
- Zorg dat de titel relevant is voor jouw doelgroep
- Schrijf wervende teksten die de bezoeker nieuwsgierig maakt
2. Monster artikelen
Uit recent onderzoek is gebleken dat artikelen die meer dan 2000 woorden bevatten het beste ranken in de zoekresultaten. Zoveel? Ja, het is echt zo. Een best lastige opgave om dit voor elkaar te krijgen. Inspiratie nodig?
Duik hiervoor weer even in je zoekwoordenonderzoek.
3. Snelheid
De grotere zoekmachines zoals Google, Bing en Yahoo houden al langere tijd rekening met de laadsnelheid van pagina’s in hun algoritme voor het rangschikken van websites.
Google heeft begin dit jaar aangekondigd om in juli een grote update uit te rollen voor mobiele websites, de Page Speed Update.
Google gaat mobiele websites ´straffen´ die niet goed presteren qua snelheid en gebruikerservaring. Dit heeft er alles mee te maken dat Google de bezoekers een zo fijn mogelijke ervaring wil bieden.
Allesovermarketing.nl heeft bijvoorbeeld een laadsnelheid van 3 seconden, wat prima is.
Zo kan het dus zijn dat jouw website zal kelderen in de zoekresultaten.
Wat betekent minder bezoekers, minder klanten en dus minder omzet.
3.1. Bezoekers verlaten voortijdig je website
Gebruikers kunnen jouw site verlaten als ze zelfs maar een paar seconden extra moeten wachten voordat een pagina is geladen. Dat zou niet ten goede komt van :
- de verblijfstijd op je website
- het bouncepercentage
- en het aantal bekeken pagina’s zal verminderen
Dit alles zou je SEO-ranking kunnen schaden. Zonde natuurlijk. Geen paniek, er zijn veel manieren om de laadsnelheid van de pagina te verhogen. Er zijn best wel wat online tools die je gratis kunt gebruiken om te testen hoe snel jouw website is.
Test dit gewoon eens voor de gein. Ik ben benieuwd waar je op uitkomt.
3.2. Snelheid tools
Welke tools kun je het beste gebruiken:
- Pingdom
- Google Page Speed
- GTmetrix
In één van mijn eerdere blog lees je 4 tips voor een snellere website. Pas deze toe en je website zal echt stukken sneller zijn!
4. Dubbele of gestolen content
Beter goed gejat dan slecht bedacht?
Ja, in sommige gevallen kom je hiermee weg. In het geval van het kopiëren van webteksten niet! Wanneer je gekopieerde teksten van bestaande websites op je eigen website gebruikt is dit bijna het slechtste wat je kunt doen voor een goede ranking.
Google bestraft dit zwaar! Doe dit dus niet!
4.1. Canonical tag
Dubbele content op je eigen website kan ook schadelijk zijn voor je ranking, Dit kun je oplossen door het toepassen van de canonical tag (interne link). Met de canonical tag wordt duplicate content voorkomen.
Indien een URL via meerdere varianten bereikbaar is, kan het voorkomen dat pagina’s dubbel worden geïndexeerd, waardoor zoekmachines in de war kunnen raken bij het vaststellen welke variant nou de juiste versie is.
Er is maar één van de pagina’s het belangrijkst en alle ander duplicate pagina’s krijgen ook een canonical tag die verwijzen naar de belangrijkste versie.
4.2. Yoast SEO Plugin
Met de Yoast SEO plugin kun je heel gemakkelijk een canonical tag instellen. Ga naar de pagina die het minst relevant is van de twee (of meerdere). Klik op het tandwieltje en vul hier de canonieke URL in. Klaar is kees.
Via de website Siteliner kun je gemakkelijk checken of jouw website dubbele content bevat.
5. Backlinks
Backlinks zijn niets meer dan dat externe websites een link hebben geplaatst op hun eigen website die verwijst naar jouw website. Backlinks behoren tot de belangrijkste rangorde-factoren.
5.1. Autoriteit
De autoriteit van de site en de pagina die verwijst naar jouw website, heeft invloed op hoe waardevol die link is.
Stel, Marketinfacts zou een link van mijn website opnemen in één van hun blogs dan zou dit een stuk waardevoller zijn dan wanneer een marketing bureau dit doet die net zijn gestart met hun website. Autoriteit dus!
Dat komt omdat zoekmachines weten dat Marketingfacts in dit voorbeeld een belangrijke website is omdat er honderden of zelfs duizenden andere websites zijn die ernaar verwijzen.
5.2. Hoe krijg je backlinks?
Er bestaan best wel wat methodes om backlinks te genereren, zoals:
- Aanmelden van jouw website bij trefwoordrelevante webgidsen
- Uitwisselen van links (linkruil)
- Doen van een interview op een externe website
- Verspreiden van artikelen en persberichten
- Schrijven van artikelen op websites van anderen (guest writing)
- Schrijven van artikelen door bloggers (bijvoorbeeld een productbeoordeling)
Ben je eruit op welke site je graag jouw link wilt plaatsen? Stuur de eigenaar een vriendelijke e-mail met de vraag of ze jouw blog/artikel willen lezen. Als ze het waardevol genoeg vinden zullen ze jouw link opnemen op hun website.
5.3. Backlink tools
Wil je weten welke site jouw links heeft geplaatst? Check dan even onderstaande tools:
- Backlink Watch
- SEO Profiler
- Open Site Explorer
- Ahrefs (meest complete tool)
6. Structured data
Wat als je zoekmachines zou kunnen vertellen de inhoud van jouw pagina over gaat in hun eigen taal? Achter de schermen kunnen sites gebruikmaken van specifieke markup (code), structured data genoemd, waarmee zoekmachines de details van de pagina-inhoud en -structuur gemakkelijk kunnen begrijpen.
6.1. Featured Snippets
Om de gebruiker nog sneller van dienst te zijn, laat Google uitgelichte zoekresultaten zien: de featured snippets. Deze featured snippets staan gekaderd, bovenaan de zoekresultaten vermeld en geven direct antwoord op een informatieve zoekopdracht.
Met deze omschrijving geeft Google meteen al antwoord op de zoekvraag, waarbij ook de link naar de betrouwbare website wordt weergegeven. De featured snippets hebben in dat opzicht dus een dubbele functie.
Featured snippets worden ook wel “answer boxes” genoemd en staan op de zogenaamde #0 positie, onder de advertenties. Zie hieronder een voorbeeld van een Featured Snippet.
Zo zie je dat een relatief onbekende website zelfs boven het kennisportaal Wikipedia staat.
6.2. Rich Snippets
Naast de featured snippets die antwoord geven op een vraag bestaan er ook nog rich snippets. Je hebt ze vast weleens gezien wanneer je zoekt naar een recept, evenement of een nieuwe telefoon.
Eén van de meest gebruikte snippets zijn de gele review sterren onder de zoekresultaten.
Om deze rich snippets te ‘activeren’ voor jouw website zul je een stukje code, structured data genoemd, moeten installeren op je website. Afhankelijk van wat voor soort bedrijf je hebt bestaan er verschillende soorten rich snippets.
Recepten
Evenementen
Prijzen
Het resultaat van gestructureerde gegevens vertaalt zich dus in een zoekresultaat met extra toeters en bellen die het aantrekkelijker en nuttiger maken voor gebruikers.
6.3. Adresgegevens
Wanneer je enkel alleen je contactgegevens als tekst plaatst op je website is het in eerste instantie alleen te begrijpen voor je bezoekers. Voor Google blijft het gewoon platte content en dus is het raadzaam om deze gegevens te coderen in je website.
Dit klinkt moeilijker dan het is. Met de juiste mark up (code) begrijpt Google wat de betekenis is van deze gegevens. Hieronder een voorbeeld van de mark up van mijn adresgegevens op de website.
<div itemscope itemtype=”http://schema.org/LocalBusiness”>
<span itemprop=”name”>Alles Over Marketing</span>
<span itemprop=”streetAddress”>Krabbelaar 45</span>
<span itemprop=”postalCode”>3362 WG</span>
<span itemprop=”addressLocality”>Sliedrecht</span>
<span itemprop=”addressCountry”>Nederland</span>
<span itemprop=”telephone”>0184 – 777 510</span>
<a href=”mailto:info@allesovermarketing.nl” itemprop=”email”>
info@allesovermarketing.nl</a>
</div>
7. Responsive design
Mobiel wordt steeds belangrijker voor Google en zal dus ook een ranking factor worden waar je rekening mee moet houden.
Dit begint allemaal met een responsive design van je website. Simpel gezegd betekent dit dat de content goed leesbaar is op alle mobiele apparaten. Van alle formaten telefoon tot iPad.
7.1. Google Mobiele zoekindex
Door de toename van het mobiele gebruik, gaat Google logischerwijs de prioriteit aan mobiel geven en hier de zoekindex op aanpassen (de Mobile First Index). Bezoekers zullen een slechte mobiele ervaring immers steeds minder gaan accepteren als er prima alternatieven voorhanden zijn.
Websites die niet mobiel vriendelijk zijn (responsive heeft hierin de duidelijke voorkeur ten opzichte van dynamische websites en individuele mobiele websites), zullen bijna niet meer voorkomen op de eerste pagina’s van de zoekmachines.
7.2. Impact Mobiele zoekindex
Het gevolg van deze wending is dat de huidige posities, die ooit gebaseerd waren op het laptopgebruik, niet meer gegarandeerd zijn. Websites die niet mobiel geoptimaliseerd zijn zullen zeker plaatsen verliezen maar andersom is dit natuurlijk ook het geval.
We kunnen in dit opzicht praten over een kans, maar eigenlijk is mobiele optimalisatie meer een “must do” om in beeld te blijven bij de gebruiker. De mobiele versie van de site wordt immers gebruikt voor de ranking.
8.1. Hulp nodig?
Regelmatig help ik ondernemers met online marketing. Denk aan het verbeteren van de website, e-mailmarketing en social media. Meer weten? Stuur me even een chatbericht.