9 tips om de lokale vindbaarheid van je site te verbeteren

door | jul 11, 2017 | Zoekmachine | 0 Reacties

tips-lokale-seo-verbeteren

Lokale vindbaarheid, wat is het precies en hoe bereik je het?

Wanneer je een bedrijf hebt en je richt je op een lokale doelgroep is het wijs om na te denken over je lokale vindbaarheid je website. Je wilt tenslotte gevonden worden door potentiële klanten uit je eigen omgeving. Met de volgende tips zorg je er voor dat jouw website goed gevonden wordt in de zoekmachines.

Voor wie is lokale seo interessant?

Als je onderneming een fysiek adres heeft waar mensen langs komen, dan raad ik je aan om je te verdiepen in de voordelen van lokale SEO (lokale vindbaarheid).

Wist je dat meer dan 90% van de bevolking die op zoek is naar een dienst, service of product zijn zoektocht via het internet begint? 

Google toont als eerste de bedrijven in de buurt van de degene die zoekt. Het is dan ook belangrijk dat je Google laat weten waar jouw bedrijf zich bevindt. Enkele voorbeelden zijn kappers, boekhouders, schilders, etc.

SEO Tips voor lokale vindbaarheid

Ik heb hieronder 6 tips beschreven om je lokale SEO te verbeteren en nog 3 bonus tips!

Tip 1: NAW gegevens op je website

Zorg dat de NAW-gegevens (naam, adres, woonplaats en noteer ook telefoonnummer) van je bedrijf op elke pagina van je website staan.

Tip 2: Google Mijn Bedrijf

Essentieel is het hebben van een Google Mijn Bedrijf. Mocht je deze nog niet hebben dan is dit één van de belangrijkste punten om mee te beginnen. Maak gelijk een eigen Google Mijn Bedrijfspagina aan.

Het aanmaken van een Google Mijn Bedrijf pagina is kosteloos en brengt geen verdere verplichtingen met zich mee. De bedrijfspagina wordt getoond bij relevante lokale zoekopdrachten, het is dus van belang dat je de juiste adresgegevens en contactgegevens registreert bij je Google Mijn Bedrijf pagina.

Zie voorbeeld hieronder wanneer er gezocht wordt op ‘kapper Rotterdam’.  Je ziet hier een 3-tal kapperszaken die in de buurt zitten en hun Google bedrijfspagina goed op orde hebben:

lokale vindbaarheid zoekresultatenTip 3: Plaats Google Maps op je website

Nu je een eigen Google Bedrijfspagina hebt kun je deze ook op meerdere manieren toevoegen aan je eigen website. Laten we beginnen met het plaatsen van een Google Maps kaart, zie voorbeeld:

Lokale vindbaarheid Google maps

Maak via de volgende link je eigen map aan: Google Maps aanmaken.

Tip 4: Codeer je contactgegevens in je website

Wanneer je enkel alleen je contactgegevens als tekst plaatst op je website (Tip 1) is het in eerste instantie alleen te begrijpen voor je bezoekers. Voor Google blijft het gewoon content en dus is het raadzaam om deze gegevens te coderen in je website.

Dit klinkt moeilijker dan het is.  Met de juiste mark up (code) zal Google begrijpen wat de betekenis is van deze gegevens. Hieronder een voorbeeld van de mark up van mijn adresgegevens.

<div itemscope itemtype=”http://schema.org/PostalAddress”>
<span itemprop=”name”>Alles Over Marketing</span><br>
<span itemprop=”streetAddress”>Krabbelaar 45</span><br>
<span itemprop=”postalCode”>3362 WG</span>
<span itemprop=”addressLocality”>Sliedrecht</span><br>
<span itemprop=”addressCountry”>Nederland</span>
<br><span itemprop=”telephone”>0184 – 777 510</span>
<br><a href=”mailto:info@allesovermarketing.nl” itemprop=”email”>
info@allesovermarketing.nl</a>
</div>

Om je NAW-gegevens zo te coderen dat Google het begrijpt gebruik je een zogenaamde rich markup van http://schema.org/LocalBusiness.

Mocht je niet goed weten hoe je deze code op alle pagina’s van je website krijgt, vraag dan je websitebeheerder even om raad.

Nu de adresgegevens zowel op je website staan als in de Google Bedrijfspagina zijn opgenomen heb je grote kans dat je bedrijf getoond wordt in de zoekresultaten van Google zoals hieronder. Dit zorgt er ook voor dat je vertrouwen wekt.

Lokale vindbaarheid Google bedrijfspagina

Tip 5: Maak gebruik van reviews

Zoals je in bovenstaande afbeelding kunt zien staan er ook Facebook beoordelingen bij en Google Recensies. De kracht van reviews wordt naar mijn mening nog vaak onderschat. Je kunt tenslotte met reviews van je huidige klanten potentiële overtuigen van de kwaliteit van je dienstverlening. Dit vertrouwt een bezoeker sneller dan dat een bedrijf zegt de snelste of de beste te zijn.

Deze reviews integreer je via een markup (zie tip 4) in je website waardoor er Google sterren onder jouw website getoond worden. Dit is een opvallende eye catcher en zal er voor zorgen dat bezoekers eerder klikken op jouw site.

Lokale vindbaarheid Google sterren reviewsVraag daarom regelmatig aan je klanten om een review achter te laten via Google + of review tools en plaats de reviews op je website. Lees ook mijn blog over reviewmarketing.

Tip 6: Lokale partners/media

Stuur een leuk artikel of een klantcase over je bedrijf naar de lokale pers  en plaats de linkjes van deze website vervolgens ook weer op je eigen website. Deze artikelen kun je dan weer promoten via je eigen social media kanalen als Facebook, Twitter, Instagram en via de nieuwsbrief verspreiden.

Zo blijf je onder de aandacht bij je doelgroep. Vraag daarnaast lokale partners om een link van jouw website te plaatsen op hun eigen site, doe dit ook voor hun. Dit noemen we linkbuilding. Hierover later meer.

Bonus tip 1: Website mobile-responsive

Zorg ervoor dat je website mobile-responsive is, dus goed lees- en schaalbaar voor mobiele bezoekers. Google zal websites ‘straffen’ die niet goed getoond worden op een mobiel apparaat. Dit heeft ermee te maken dat we naar een samenleving gaan die steeds vaker via mobiel zoekt dan via een desktop/laptop. Om deze reden heeft Google een aparte mobiele zoekindex gemaakt.

Het ‘straffen’ zal er toe leiden dat je niet hoog in de zoekresultaten verschijnt, wat dus minder websitebezoekers zijn en uiteindelijk ook minder klanten. Check via Google Mobile Site hoe jouw website scoort op mobiel:

Bonus tip 2: Gebruik een duidelijke CTA

Een CTA? Wat is dat nou weer? CTA staat voor Call To Action. Het woord zegt het al een beetje, het is een actie waarvan jij graag wilt dat websitebezoekers uitvoeren. Je hebt het vast weleens meegemaakt dat je op een website komt waarbij je geen idee hebt waar en/of hoe jij een handeling moet uitvoeren, bijvoorbeeld het maken van afspraak.

Bezoekers van je website zullen dan snel afhaken en je website verlaten. Zorg dus voor een goede call to action op je website door bijvoorbeeld een grote button/knop te plaatsen op je homepage. Beschrijf dus in het kort wat men kan verwachten bij het klikken van de button in heldere duidelijke taal.

Wordt het rood, geel, oranje of blauw?
Welke kleur je kiest voor de CTA heeft écht invloed. Zorg ervoor dat de button duidelijk in zicht is en opvalt. Wanneer er geen contrast is, dan wordt de CTA button natuurlijk moeilijk vindbaar, en zal dus niet worden aangeklikt. De psychologische zijde bij de verschillende kleuren van een call to action button:

  • Oranje: de ‘perfecte’ call to action-kleur.
  • Rood: een klassieke call to action-kleur.
  • Geel: deze kleur vraagt om aandacht voor de call to action button.
  • Blauw: goede kleur voor ‘negatieve’ call to action buttons, hierdoor zal men hun keuze nog een moeten maken.

Je moet natuurlijk wel afwegen welke kleur bij het design van je website past.

Bonus tip 3: Gebruik geen vakjargon

Begin met het schrijven van blogs specifiek voor jouw doelgroep. Wat lezen ze graag? Welke onderwerpen zijn hot op het moment? Dus denk na over hoe je jouw doelgroep naar je website ‘lokt’. Het begint allemaal met goede content.

Verplaats je in de websitebezoeker en schrijf begrijpelijke taal, dus niet teveel vakjargon. Anders zal de websitebezoeker de boodschap niet begrijpen en zal die de website verlaten. Hoe duidelijker je tekst is hoe groter de kans is dat jouw blogs straks gevonden worden via Google.

Promoot je blogs ook via je eigen kanalen zoals Facebook, Twitter, Instagram, nieuwsbrief, website etc. Dit zal meer website bezoekers opleveren en uiteindelijk ook meer klanten als jij laat zien dat jij de expert bent binnen jouw vakgebied! Wek vertrouwen door goede content te schrijven en je zult zien dat dit beloond zal worden.

Succes!

Hulp nodig?

Heb je hulp nodig bij het lokaal vindbaar maken van jouw website? Ik help je graag. Neem vrijblijvend contact met mij op.

Neem contact op

Zoek je iets?

Robin Vermeij

Robin is de oprichter van Alles Over Marketing, een kleinschalig online marketingbureau gespecialiseerd in webdesign, strategie, e-mail- en zoekmachinemarketing. Hulp nodig met online marketing? Dan is Robin de geschikte persoon om jouw business online te laten groeien!