6 tips om je business te laten groeien deze zomer

door | aug 4, 2017 | Overig | 0 Reacties

Zomer tips marketing

De zomer is een periode waarbij je soms niet zo heel veel te doen hebt. Jouw relaties genieten allemaal van een welverdiende vakantie waardoor het contact even stil ligt. Herkenbaar? Toch is er genoeg te doen om nieuwe business binnen te halen tijdens deze periode.

1. Kalender

Ga op zoek naar meetings en evenementen die aansluiten bij jouw product, dienst of vakgebied waarbij je potentiële klanten kunt ontmoeten.

2. Relaties opschonen

Het goed registreren en bijhouden van je relaties/prospect is een essentieel onderdeel wanneer je goede en effectieve marketingcampagnes wilt draaien.

Schoon je CRM database daarom regelmatig op. Niets is zo vervelend om (nieuws)brieven te ontvangen waar je helemaal geen behoefte (meer) aan hebt. Een opgeschoonde database kost je ook nog eens minder geld! Denk maar eens aan al die brieven die retour komen.

3. Segmenteren

Nu je database weer helemaal up to date is ga je de prospect en klanten segmenteren. Dit kan op basis van een product, dienst, functie, regio, provincie, leeftijd, aantal medewerkers, te besteden budget, interesses en ga zo maar door.

Waarom? Hoe beter jij je relaties in kaart brengt, hoe specifieker je de content kunt maken.

4. Personaliseer je content

Nu je je CRM database hebt opgeschoond en gesegmenteerd is is het tijd om alvast wat content te creëren.

Stel je wilt een nieuwsbrief versturen naar al je klanten met daarin de introductie van een nieuw product. Probeer de content dan zo persoonlijk mogelijk te maken.

Dit kun je doen door bijvoorbeeld het volgende op te nemen in de nieuwsbrief:

  • Voornaam/achternaam
  • Welke producten ze gebruiken
  • Hoelang ze al klant bij je zijn – het aantal jaren kun je bijvoorbeeld dan als kortingspercentage aanbieden voor aanschaf van je nieuwe product
  • Adresgegevens. Als dit niet klopt vriendelijk verzoeken om het juiste adres door te geven. Is toch weer een contactmoment met je klant.

E-mails die niet afgestemd zijn op de persoonlijke behoefte van de relatie converteren beduidend minder.

5. Summerschool

Er zijn genoeg (potentiële) klanten die niet gebonden zijn aan schoolvakanties van kinderen of simpelweg omdat het hoogseizoen te prijzig is om op vakantie te gaan. Voor deze doelgroep is dit het ideale moment om kennis bij te spijkeren. Ik heb een aantal ideetjes opgesomd:

Klanten

  • Update training met nieuwe functionaliteiten/producten, hoe deze te gebruiken?
  • Workshop over bestaande functionaliteit, hoe kun je hier nog meer uit halen?

Prospect

  • Workshop waarbij jij je expertise toont. In mijn geval zou ik bijvoorbeeld een workshop kunnen geven over het verbeteren van de online vindbaarheid. Doordat je je kennis deelt en je expertise toont wek je vertrouwen op wat zal leiden tot meer business. Delen is het nieuwe vermenigvuldigen.

Tip: Wil je een kennissessie voor prospects organiseren? Nodig dan ook altijd één van je klanten/ambassadeurs uit om hierbij aanwezig te zijn.

  • Laat je klant vertellen welk ‘probleem’ ze hadden
  • Waarom ze voor jouw product of dienst hebben gekozen
  • Wat de voordelen zijn t.o.v. concurrenten (unique selling points)
  • ….En wat het ze uiteindelijk heeft opgeleverd.

Je zult zien dat de prospect zich kan verplaatsen in de situatie (probleem). Een kijkje in de keuken bij een klant zal het vertrouwen van de prospect in jouw organisatie net dat extra zetje geven.

6. Zomeracties

Iedereen vindt het leuk om een ‘cadeau’ te krijgen. Probeer daarom eens na te denken over een promotie actie die je in de zomer uitrolt. Dit kan je promoten via je nieuwsbrief, website, social media etc.

Tip: Post visueel goede afbeeldingen (geen stockfoto’s!) en gebruik de juiste afmetingen op Social Media.

Win-winsituatie

Relaties die jouw product of dienst afnemen voor x datum ontvangen een BBQ, koeltas, badlaken, pet, beach tennis set of wat je ook maar kunt bedenken. Uiteraard wel voorzien van jouw logo ;).

Vraag ze om een foto te posten van de goodie op jouw Facebook pagina = gratis publiciteit. Hier kun je ook weer een win actie aan koppelen, de origineelste foto wint dan ….?

Genoeg te doen dus in de zomerperiode. Succes!

7. Volg je mij al?

Zou het tof vinden als je mij volgt op Twitter en Facebook.  Zo ben jij snel op de hoogte van mijn laatste blogs :).

P.s. wil jij net zoals mij geld verdienen via het internet?


Ja, vertel mij hoe ik dit doe!

Zoek je iets?

Robin Vermeij

Robin is de oprichter van Alles Over Marketing, een kleinschalig online marketingbureau gespecialiseerd in webdesign, strategie, e-mail- en zoekmachinemarketing. Hulp nodig met online marketing? Dan is Robin de geschikte persoon om jouw business online te laten groeien!