Selecteer een pagina

Reviews op Google: Er zijn iedere dag (potentiële) klanten online op zoek naar jouw product of dienst. Op alle mogelijke tijden. Waar ze ook zijn: thuis, op de zaak of onderweg. Via hun pc, tablet of smartphone. Het is daarom belangrijk om goed vindbaar en zichtbaar te zijn. Door toenemende concurrentie op internet krijgt het positioneren van jouw website in zoekmachines steeds meer aandacht.


Meer omzet uit je website?
Ontvang binnen 1 minuut mijn gratis e-book met handige tips en stappenplannen.

1. De kracht van klantenreviews

Google, verreweg de grootste zoekmachine in Nederland met een marktaandeel van ongeveer 90%, waardeert uw webpagina’s op veel punten. Deze punten geven uw website een waarde, ook wel ranking genoemd. De ranking bepaalt uiteindelijk de positie van uw pagina in de zoekresultaten.

Eén van de punten waarop Google rankt zijn klantenreviews. Wist je dat bijna 80% van de internetgebruikers zegt dat zij hun koopgedrag laten beïnvloeden door online klantenreviews? Heb jij al klantenreviews op jouw website staan?

2. Klantbeoordelingen in bedrijfspagina

Reviews en ratings door klanten worden steeds belangrijker in de wereld van online marketing. Google ziet dit ook in, en heeft daarom afgelopen oktober een wijziging doorgevoerd waarbij de reviews en ratings verzameld via externe partijen getoond worden in de bedrijfspagina.

Bij een zoekopdracht naar uw organisatie kan het zijn dat de bedrijfspagina getoond wordt aan de rechterkant van het zoekresultaat. Voorwaarde hiervoor is dat er een Google Business Page aanwezig moet zijn. Want de mening van anderen over de kwaliteit van jouw dienstverlening en hoe zij dit hebben ervaren, is natuurlijk veel aansprekender dan een tekst op een website waarin wordt beweerd dat deze organisatie de snelste of beste is.

3. Google sterren organische zoekresultaten

Om Google sterren te ‘activeren’ voor jouw website zul je een stukje code, rich snippets genoemd, moeten installeren op je website. Voor iedere rich snippet zijn andere stukken code nodig, afhankelijk van de inhoud van je site moet je die dus daar op aanpassen en heb je soms ook voor verschillende stukken van je site andere code. Er bestaan momenteel verschillende soorten rich snippets, bijvoorbeeld recepten en reviews. De integratie van de Google sterren zorgen ervoor dat:

  • Hogere doorklikratio (CTR) naar je website, dus meer websitebezoekers
  • Een effectieve eyecatcher in de zoekresultaten
  • Dat je organisatie vertrouwen uitstraalt

Hieronder een praktijkvoorbeeld van rich snippets in de zoekresultaten en in de bedrijfspagina.

4. Google sterren betaalde zoekresultaten

Google heeft hier de laatste jaren goed op ingespeeld. Google heeft licenties verleend aan enkele reviewspecialisten in de wereld die onafhankelijke reviews verzamelen voor bedrijven. Zo verzamelt bijvoorbeeld The Feedback Company reviews voor www.smartphonehoesjes.nl zodat de consument eerst betrouwbare beoordelingen kan lezen van hun voorgangers die de telefoonhoesjes al hebben aangeschaft.

De bedrijven met een goede hoeveelheid reviews die ook nog eens positief zijn, worden beloond met gele sterren in Google. Google probeert regelmatig de regels aan te scherpen om ervoor te zorgen dat alleen de meest betrouwbare webshops uitgelicht worden. Zo worden al enkele maanden alleen de reviews geïndexeerd van de voorgaande 12 maanden en veranderen er regelmatig locaties waar Google haar advertenties toont. Hierdoor zeggen de reviews veel meer over de bedrijven. Nu heeft Google afgelopen augustus 2016 de eis voor het verkrijgen van de gele sterren verhoogd van minimaal 30 reviews naar minimaal 150 reviews per jaar. Op het moment dat je nu online opzoek gaat naar een nieuw hoesje is de keuze dus snel gemaakt!

5. Aanbieders Google review partners

(Bron: Emerce.nl)

5.1. The Feedback Company

The Feedback Company is een in 2010 opgericht klantbeoordelingssysteem dat is aangesloten als Google Partner. Dit partnerschap zorgt ervoor dat verzamelde online reviews ook terug te zien zijn in Google Adwords en Google Shopping, mocht je hier gebruik van maken. Per branche zijn er verschillende beoordelingsformulieren beschikbaar die naar klanten opgestuurd worden. Ook is het mogelijk om klanten uit te nodigen voor een aangepaste klantbeoordeling nadat een probleem is opgelost.

Kosten:

  • Prijs: € 16, € 39, € 69 of € 99 +
  • Maximaal aantal beoordelingsuitnodigingen per maand: 150, 450, 1000 of 2000
  • Proefperiode: 30 dagen
  • Bijkomende kosten: nee

Publicatie van beoordelingen:

  • Google Partner: ja
  • Sterren in de organische zoekresultaten van Google via rich snippets: nee, hier is bewust voor gekozen aangezien het niet helemaal zeker is of Google dit waardeert
  • Widget voor je website: ja, aanpasbaar in eigen huisstijl
  • Socialmedia-integratie: ja, maar niet duidelijk welke integratie

Functies:

  • Automatische uitnodiging tot beoordeling na een bestelling: ja
  • Handmatig uitnodigen: ja
  • Beoordelingen geven zonder uitnodiging: ja
  • Reageren op beoordelingen: ja
  • Controle van beoordelingen door de redactie: ja
  • Uitstellen van plaatsen negatieve beoordeling: 14 dagen
  • Aanpasbare vragen in beoordelingsformulier: ja
  • Meertalige beoordelingsformulieren: ja, behalve bij de goedkoopste versie
  • Support: e-mail en telefoon (08:30 uur t/m 17:30 uur)

Voorbeeld: beoordelingspagina van Bedandbreakfast.nl

5.2. Webwinkelkeur

Webwinkelkeur biedt vanaf 2013 zowel een webwinkelkeurmerk als klantbeoordelingen aan voor een laag tarief. Om het klanten extra makkelijk te maken, zorgt Webwinkelkeur ervoor dat klanten direct via e-mail een klantervaring kunnen delen. Hiernaast is er de mogelijkheid om online reviews van onder andere The Feedback Company en Trustpilot te importeren. Webwinkelkeur maakt als enige in deze lijst gebruik van mysteryshoppers. Zij testen je klantenservice en geven een eerlijk oordeel dat veel betrouwbaarheid uitstraalt. Ten slotte heb je de mogelijkheid om 5 webwinkels aan te melden zonder extra kosten.

Kosten:

  • Prijs: € 7, € 12 of € 19,95
  • Maximaal aantal beoordelingsuitnodigingen per maand: 0, 1000 of 3000
  • Proefperiode: 14 dagen
  • Bijkomende kosten: nee

Publicatie van beoordelingen:

  • Google Partner: nee
  • Sterren in de organische zoekresultaten van Google via rich snippets: zowel op je beoordelingspagina van Webwinkelkeur als op je eigen website
  • Widget voor je website: ja, alleen aanpasbaar in eigen huisstijl bij de twee duurste versies
  • Socialmedia-integratie: ja, klanten kunnen beoordelingen delen op social media bij de twee duurste versies

Functies:

  • Automatische uitnodiging tot beoordeling na een bestelling: ja, alleen bij de twee duurste versies
  • Handmatig uitnodigen: ja, alleen bij de twee duurste versies
  • Beoordelingen geven zonder uitnodiging: ja
  • Reageren op beoordelingen: ja
  • Controle van beoordelingen door de redactie: ja
  • Uitstellen van plaatsen negatieve beoordeling: 14 dagen
  • Aanpasbare vragen in beoordelingsformulier: alleen bij de twee duurste versies
  • Meertalige beoordelingsformulieren: alleen in de duurste versie
  • Support: e-mail en de mogelijkheid om teruggebeld te worden

Voorbeeld: beoordelingspagina van Hoesjesfreak.nl

5.3. Custorate

Custorate is een relatief nieuwe speler (2014) en een van de weinige reviewsites die een gratis versie aanbiedt. Met deze gratis versie kan je 20 uitnodigingen per maand naar klanten versturen, wat voor kleine ondernemingen meestal voldoende is. Let wel op dat er een hoger mkb-tarief van 17 euro per maand geldt indien je geen webshop hebt.

Kosten:

  • Prijs: gratis, € 12,50, € 29 of € 59
  • Maximaal aantal beoordelingsuitnodigingen per maand: 20, 150, 500 of onbeperkt
  • Proefperiode: gratis versie
  • Bijkomende kosten: nee

Publicatie van beoordelingen:

  • Google Partner: nee
  • Sterren in de organische zoekresultaten van Google via rich snippets: wel op je beoordelingspagina van Custorate, niet op je eigen website
  • Widget voor je website: ja, niet aanpasbaar in eigen huisstijl bij de gratis versie
  • Socialmedia-integratie: niet genoemd in het productoverzicht

Functies:

  • Automatische uitnodiging tot beoordeling na een bestelling: ja
  • Handmatig uitnodigen: ja
  • Beoordelingen geven zonder uitnodiging: alleen in betaalde versies
  • Reageren op beoordelingen: ja
  • Controle van beoordelingen door de redactie: ja
  • Uitstellen van plaatsen negatieve beoordeling: 14 dagen
  • Aanpasbare vragen in beoordelingsformulier: alleen in betaalde versies
  • Meertalige beoordelingsformulieren: niet genoemd in het productoverzicht
  • Support: online chat, e-mail en telefoon (9:30 uur t/m 17:30 uur)

Voorbeeld: beoordelingspagina van Zorgpremiekorting.nl

5.4. Klantenvertellen

Klantenvertellen is in 2008 opgericht, een Google Partner en naar eigen zeggen Nederlandse marktleider op het gebied van klantenbeoordelingen. In 2010 zijn ze onderdeel geworden van de KV Media Groep, die ook eigenaar is van Kiyoh. De KV Media Groep is op zijn beurt in 2014 overgenomen door DTG (De Telefoongids). In tegenstelling tot andere reviewsites is de prijs pas duidelijk na een offerte op maat.

Kosten:

  • Prijs: op aanvraag
  • Maximaal aantal beoordelingsuitnodigingen per maand: onbeperkt
  • Proefperiode: 14 dagen
  • Bijkomende kosten: op aanvraag

Publicatie van beoordelingen:

  • Google Partner: ja
  • Sterren in de organische zoekresultaten van Google via rich snippets: zowel op je beoordelingspagina van Klantenvertellen als op je eigen website (eventueel met behulp van plugins)Klantenvertellen, niet op je eigen website
  • Widget voor je website: ja, niet aanpasbaar in eigen huisstijl
  • Socialmedia-integratie: ja, Facebook en Twitter

Functies:

  • Automatische uitnodiging tot beoordeling na een bestelling: ja
  • Handmatig uitnodigen: ja
  • Beoordelingen geven zonder uitnodiging: ja
  • Reageren op beoordelingen: ja
  • Controle van beoordelingen door de redactie: ja
  • Uitstellen van plaatsen negatieve beoordeling: nee, negatieve beoordelingen worden direct gepubliceerd
  • Aanpasbare vragen in beoordelingsformulier: ja
  • Meertalige beoordelingsformulieren: ja
  • Support: online chat, e-mail en telefoon (8:30 uur t/m 17:30 uur)

Voorbeeld: beoordelingspagina van Essent

5.5. Kiyoh

Kiyoh is in 2009 opgericht en is net als Klantenvertellen een Google Partner en in eigendom van DTG. Een verschil met Klantenvertellen is dat op de website van Kiyoh wel de prijzen worden weergeven en het dankzij de overzichtelijke prijstabellen duidelijker is wat je allemaal krijgt voor je geld. Uitgebreide personalisatie van je feedbackformulier en beoordelingspagina is mogelijk en er is een telefonische opstartservice die je snel op weg helpt. Indien je geen webshop hebt, geldt het mkb-tarief van 29 euro per maand.

Kosten:

  • Prijs: € 15.90, € 19 tot € 55 of € 99 + exclusief btw
  • Maximaal aantal beoordelingsuitnodigingen per maand: 150, 150 + of 3000 +
  • Proefperiode: 4 weken
  • Bijkomende kosten: nee

Publicatie van beoordelingen:

  • Google Partner: ja
  • Sterren in de organische zoekresultaten van Google via rich snippets: zowel op je beoordelingspagina van Kiyoh als op je eigen website
  • Widget voor je website: ja, aanpasbaar in eigen huisstijl
  • Socialmedia-integratie: ja, toon je beoordelingen op je Facebookpagina en klanten kunnen hun beoordeling delen op social media

Functies:

  • Automatische uitnodiging tot beoordeling na een bestelling: ja
  • Handmatig uitnodigen: ja
  • Beoordelingen geven zonder uitnodiging: ja
  • Reageren op beoordelingen: ja
  • Controle van beoordelingen door de redactie: ja
  • Uitstellen van plaatsen negatieve beoordeling: 14 dagen
  • Aanpasbare vragen in beoordelingsformulier: ja
  • Meertalige beoordelingsformulieren: ja
  • Support: online chat, e-mail en telefoon (8:30 uur t/m 17:30 uur)

Voorbeeld: beoordelingspagina van PDAshop

Internationale partijen

5.6. eKomi

Ekomi is opgericht in 2008 en is een van de Europese marktleiders. Net als Klantenvertellen is Ekomi ook Google Partner en is er sprake van een offerte op maat. Dankzij hun applicatie voor smartphones is het mogelijk om online reviews van klanten onderweg te verzamelen.

Kosten:

  • Prijs: op aanvraag
  • Maximaal aantal beoordelingsuitnodigingen per maand: 1000, 1500 of 3000
  • Proefperiode: nee, wel een online demonstratie mogelijk
  • Bijkomende kosten: op aanvraag

Publicatie van beoordelingen:

  • Google Partner: ja
  • Sterren in de organische zoekresultaten van Google via rich snippets: zowel op je beoordelingspagina van eKomi als op je eigen website
  • Widget voor je website: ja, aanpasbaar in eigen huisstijl bij de duurste versie
  • Socialmedia-integratie: ja, toon je beoordelingen op je Facebookpagina en klanten kunnen hun beoordeling delen op social media

Functies:

  • Automatische uitnodiging tot beoordeling na een bestelling: ja
  • Handmatig uitnodigen: niet genoemd in het productoverzicht
  • Beoordelingen geven zonder uitnodiging: ja
  • Reageren op beoordelingen: ja
  • Controle van beoordelingen door de redactie: ja
  • Uitstellen van plaatsen negatieve beoordeling: er is sprake van een arbitrageproces, maar er is niet vermeld hoeveel dagen dit duurt
  • Aanpasbare vragen in beoordelingsformulier: niet genoemd in het productoverzicht
  • Meertalige beoordelingsformulieren: niet genoemd in het productoverzicht
  • Support: e-mail en telefoon (tijden niet vermeld)

Voorbeeld: beoordelingspagina van Sunny Cars

5.7. Trustpilot

Trustpilot is een van de grootste internationale reviewsites en is opgericht in 2007. Uiteraard zijn ook zij Google Partner. Net als Custorate bieden ze een gratis versie met het verschil dat Trustpilot 100 gratis beoordelingsuitnodigingen per maand aanbiedt. Trustpilot is verder trots op zijn transparantie. Zo worden negatieve online reviews direct gepubliceerd en valse beoordelingen actief opgespoord. Volgens hen bevordert dit de betrouwbaarheid van de beoordelingen.

Kosten:

  • Maandprijs: gratis, de drie betaalde versies beginnen bij € 135
  • Maximaal aantal beoordelingsuitnodigingen per maand: 100, 300, 1000 of 1000 +
  • Proefperiode: gratis versie
  • Bijkomende kosten: nee

Publicatie van beoordelingen:

  • Google Partner: ja
  • Sterren in de organische zoekresultaten van Google via rich snippets: wel op je beoordelingspagina van Trustpilot, op je eigen website alleen mogelijk bij de twee duurste versies
  • Widget voor je website: ja, aanpasbaar in eigen huisstijl
  • Socialmedia-integratie: ja, deel je beoordelingen op social media. Automatisch delen kan alleen bij de 2 duurste versies

Functies:

  • Automatische uitnodiging tot beoordeling na een bestelling: ja
  • Handmatig uitnodigen: ja
  • Beoordelingen geven zonder uitnodiging: ja
  • Reageren op beoordelingen: ja
  • Controle van beoordelingen door de redactie: ja
  • Uitstellen van plaatsen negatieve beoordeling: nee, beoordelingen worden direct gepubliceerd
  • Aanpasbare vragen in beoordelingsformulier: enkel in de betaalde versies
  • Meertalige beoordelingsformulieren: niet genoemd in het productoverzicht
  • Support: online chat, e-mail en bij de twee duurste versies krijg je ook telefoonsupport (tijden niet vermeld)

Voorbeeld: beoordelingspagina van TransIP

5.8. Trusted Shops

Trusted Shops is een grote Europese speler die al sinds 1999 een eigen keurmerk voor webshops aanbiedt. In 2008 heeft Trusted Shops hun diensten uitgebreid met klantenbeoordelingen. Net als Ekomi zijn ze Google Partner en hebben ze een eigen applicatie.

Kosten:

  • Prijs: € 79, € 159 of € 229
  • Maximaal aantal beoordelingsuitnodigingen per maand: onbeperkt
  • Proefperiode: nee, wel een online demonstratie mogelijk
  • Bijkomende kosten: € 99 opstartkosten

Publicatie van beoordelingen:

  • Google Partner: ja
  • Sterren in Google organische zoekresultaten via rich snippets: zowel op je beoordelingspagina van
  • Trusted Shops als op je eigen website. Alleen geldig bij de twee duurste versies
  • Widget voor je website: ja, aanpasbaar in eigen huisstijl
  • Socialmedia-integratie: ja, toon je beoordelingen op je Facebookpagina en klanten kunnen hun beoordeling delen op social media

Functies:

  • Automatische uitnodiging tot beoordeling na een bestelling: ja
  • Handmatig uitnodigen: ja
  • Beoordelingen geven zonder uitnodiging: niet genoemd in het productoverzicht
  • Reageren op beoordelingen: ja
  • Controle van beoordelingen door de redactie: niet genoemd in het productoverzicht
  • Uitstellen van plaatsen negatieve beoordeling: niet genoemd in het productoverzicht
  • Aanpasbare vragen in beoordelingsformulier: ja
  • Meertalige beoordelingsformulieren: ja
  • Support: e-mail en telefoon (tijden niet vermeld)

6. Begin vandaag met het verzamelen van reviews!

Naast het verhogen van vertrouwen kunnen online reviews ook goed zijn voor je vindbaarheid in zoekmachines als Google. Ze zorgen voor een continue stroom van nieuwe content over je merk die zoekmachines weer zullen indexeren. Het kan dus zomaar voorkomen dat je beoordelingspagina (met jouw merk) hoog in Google komt te staan voor bepaalde zoektermen die je niet op je eigen website hebt staan. Wil jij de concurrent een stap voorblijven? Dan adviseer ik je om vandaag nog te beginnen met het verzamelen van reviews.