Een grote bak met relevante leads die hun persoonlijke e-mailadres hebben achtergelaten. Wie wilt dit nu niet?
E-mail is in 2018 nog steeds één van de meest converterende marketingkanalen. Het is daarom van belang dat je een goede maillijst bouwt.
In dit blog zal ik je laten zien hoe jij met een simpele give away en een kleine investering in Facebook Ads je mailinglijst gigantisch kan laten groeien.
1. Deel je kennis
Jij bent de expert binnen jouw vakgebied, je weet als geen ander waar je over praat.
Maar weet jouw doelgroep dit ook? Je hebt waarschijnlijk in je directe omgeving familie, vrienden en kennissen die weten waar jij je mee bezig houdt. Maar je wilt natuurlijk veel meer mensen aanspreken die geïnteresseerd zijn in jouw product of dienst. Maar hoe doe je dit?
1.1. Give Away
Schrijf bijvoorbeeld een e-book en geef dit gratis weg. Gratis? Ben je gek? Valt wel mee ;-).
Ik zal het je uitleggen.
Doordat jij je kennis deelt en laat zien dat jij weet waar je over praat zal je als expert gezien worden. Dit wekt vertrouwen bij je doelgroep doordat ze weten dat ze in goede handen zijn. De next step is natuurlijk om dit vertrouwen verder uit te bouwen met als ultieme doel dat ze gebruik gaan maken van jouw product/dienst.
Expertise + Vertrouwen + Binding = Nieuwe klanten
2. Landingspagina
Een landingspagina is de pagina waarop bezoekers terecht komen nadat ze op jouw advertentie hebben geklikt. Zorg ervoor dat dit een strakke pagina is zonder al te veel afleiding.
Probeer hier dus zo min mogelijk links, filmpjes, pop-ups of andere dingen die afleiden op deze pagina te plaatsen. Je loopt hiermee het risico dat de bezoekers gaan zwerven over je website. En dat is niet wat je wilt. Heb dus maar één doel voor ogen en dat is dat je die conversie binnenhaalt!
Geef duidelijke instructies wat ze kunnen verwachten als ze het e-book downloaden. Wanneer ontvangen ze het bijvoorbeeld? Klinkt logisch maar het is altijd verstandig om er even bij te vermelden.
Neem je bezoeker ook bij de hand door ze te vertellen wat ze moeten doen zoals je in mijn voorbeeld hieronder ziet. Een goede call-to-action zorgt voor duidelijkheid!
Voorbeeld van mijn landingspagina
TIP! Vraag om reviews! Dit kun je doen door een aantal dagen nadat ze het e-book gedownload hebben een persoonlijk mailtje te sturen. Met deze reviews overtuig je potentiële klanten die het e-book nog niet gelezen hebben en deze reviews kun je ook weer via andere kanalen inzetten om de kwaliteit van jouw dienstverlening aan te tonen. Daarnaast is Google gek op reviews dus zal het ook ten goede komen van je online vindbaarheid. Een win-win situatie.
P.s. De impact van reviews is mega en kan je business ontzettend hard laten groeien. Ik heb hier het blog ‘de zin en onzin van reviews’ over geschreven.
3. Meet de conversies
Facebook heeft een speciale conversiepixel ontwikkeld waarmee jij kunt meten of de advertenties je iets hebben opgeleverd. Deze pixel plaats je op de bedankt pagina waar je bezoekers op komen nadat ze hun gegevens hebben achtergelaten.
3.1. Conversiepixel maken
Login op je Facebook account en klik rechts bovenin op het witte pijltje en kies voor ‘Advertenties beheren’.
Het advertentiebeheer wordt nu geopend, klik links bovenin op de 3 streepjes en kies voor ‘Pixels’.
Kies vervolgens voor ‘Acties’ en ‘Pixelcode weergeven’.
Jouw unieke Facebook pixel wordt nu getoond. Klik in het rode vierkant en de code wordt gekopieerd naar je klembord.
3.2. Conversiepixel op je website
Nu je pixel is gemaakt gaan we deze op in het header gedeelte van je website plaatsen. Het wat?
Zelf ben ik totaal niet technisch aangelegd maar met de WordPress plugin Insert Headers and Footers moet het ook jou wel lukken.
Nadat je deze plugin hebt geïnstalleerd ga je naar ‘Instellingen’, ‘Insert headers and footers’ en plak je de code erin. Even opslaan en je bent klaar:
3.3. Conversie pagina instellen
De laatste stap is het bepalen wanneer Facebook iets moet tellen als een conversie. Eerder in dit blog vertelde ik je al dat dit het geval is wanneer een bezoeker zijn gegevens achterlaat waardoor diegene op een bedankt pagina komt.
Dit kun je inrichten door de URL van de bedankt pagina als een ‘aangepaste conversie’ aan te maken in Facebook.
Kies voor ‘Conversies’ en vervolgens voor ‘Aangepaste conversie bijhouden’:
Geef bij de URL de volledige bedankt pagina in waar je bezoekers dus op terecht komen nadat ze je e-book hebben gedownload.
Kies de categorie die het beste bij de regel past. Wanneer je een categorie selecteert, leert Facebook hoe de advertentieweergave moet worden geoptimaliseerd voor de aangepaste categorie die je maakt, in mijn geval een lead.
Geef je conversie een goede omschrijving en een eventuele waarde. Vooral handig als je iets voor een vaste prijs verkoopt om zo je ROI (Return On Investment) te bepalen. Kies hierna voor ‘Maken’ om het proces af te ronden.
4. Maak een Facebook advertentie
Het ingewikkeldste gedeelte hebben we nu gelukkig gehad. Nu is het tijd om je creatieve brein te gebruiken om een advertentie te maken.
Facebook stelt een aantal doelen aan je voor, kies hier degene die het beste bij jouw doel past. Weet je niet wat je moet kiezen? Klik het doel aan en je ziet onderaan de pagina een uitleg waar het doel voor bestemd is.
Sindskort heeft Facebook ook de mogelijkheid om een A/B test uit te voeren. Hier kun je meerdere advertenties laten draaien met daarin verschillende teksten en afbeeldingen om te meten welke beter presteert. Super natuurlijk maar voor dit blog sla ik dit even over.
In mijn geval kies ik voor Conversie. Klik op ‘Doorgaan’.
Selecteer in het volgende scherm je pixel die je zojuist hebt aangemaakt. Het kan zijn dat deze een rood balletje heeft, geen paniek. Dit betekent dat Facebook nog geen activiteit heeft gemeten op je website. Geen paniek, binnen een werkdag zal het balletje groen kleuren zodra er bezoekers op je website zijn geweest.
4.1. Bepaal je doelgroep
Er zijn vele manieren om je doelgroep te targetten. Waaronder:
- Geslacht
- Leeftijd
- Locatie
- Interesses
- Gedrag
- Demografie
- Taal
Heb je al een database met e-mailadressen? Fantastisch. Deze e-mailadressen kun je uploaden als ‘Aangepast doelgroep’. Facebook checkt dan of het e-mailadres gekoppeld is aan een Facebook gebruiker. Dit is ideaal als je bestaande klanten wilt bereiken.
Maar……het mooie is dat Facebook op basis van o.a. de interesses van deze gebruikers ook nieuwe Facebook gebruikers kan benaderen die dezelfde interesses hebben. Dit zijn dus gebruikers die jij nog niet kent hoogstwaarschijnlijk!
Perfecte doelgroep dus om je e-book te promoten,
Kies voor ‘Nieuw’ en ‘Aangepaste doelgroep’.
Kies voor ‘Klantenbestand’.
Ben je een MailChimp gebruiker? Kies dan voor ‘Importeren via MailChimp.
Nadat je bent ingelogd in je Mailchimp account zal Facebook de lijsten tonen. Selecteer deze en kies voor ‘Doelgroep maken’.
Heb je geen MailChimp? Maak dan een Excel dump met al je mailadressen en kies voor de optie ‘Voeg klanten uit je eigen bestand toe of kopieer en plak gegevens’. Upload het Excel bestand en koppel de velden aan de waarden.
Je doelgroep is nu aangemaakt. Nu gaan we een vergelijkbare doelgroep maken met Facebook gebruikers die dezelfde interesses hebben als de gebruikers die je net hebt geupload.
Kies voor ‘Nieuw’ en ‘Vergelijkbare doelgroep’.
Geef bij ‘Bron’ de aangepast doelgroep op van de geüploade e-mailadressen. Let op, bij ‘Omvang doelgroep’ geldt niet hoe hoger hoe beter. Laat dit op 1 of maximaal 2 staan. Dit zijn tenslotte mensen die het beste overeenkomen met de aangepaste doelgroep (jouw e-mailadressen). Hoe gerichter je advertenties zijn hoe hoger de kans op conversie. Kies voor ‘Doelgroep maken’.
4.2. Budget en planning
Wil je wel adviseren om een budget in te stellen omdat je Facebook geld er aardig snel door heen kan gaan als je niet oplet. Stel daarom een begin- en einddatum in en een bedrag wat je maximaal wilt uitgeven per dag.
Facebook zal tonen hoeveel mensen je bereikt met het ingestelde budget. Nogmaals hoe specifieker hoe beter. Staar je niet blind op de grootte van de voorgestelde doelgroep.
Je kunt beter 100 specifieke mensen targetten die interesse hebben in je product dan 1000 mensen die dat niet hebben. Logisch toch :).
4.3. Statistieken
Wil je echt resultaten gaan boeken met Facebook Marketing dan zul je veel moeten gaan testen en proberen. Wat werkt wel en wat werkt niet. Je kunt hier Facebook Insights voor gebruiken, lees mijn eerdere blog over Facebook statistieken over hoe je dit gebruikt.
4.4. Afbeelding advertentie
Ik zal je niet uitleggen wat voor tekst dat je moet gebruiken in je advertentie, dit is tenslotte je eigen creativiteit die je hier los op moet laten. Wel wil ik je nog wat tips meegeven over de afbeelding die je gebruikt. Een beeld zegt meer dan 1000 woorden.
Gebruik daarom een sprekende persoonlijke afbeelding in je advertentie. Het is gebleken dat mensen eerder klikken op advertenties met persoonlijke foto’s (gebruik geen stockfoto!)!
Zelf ben ik groot fan van Canva. Met Canva heb je geen design skills nodig om een mooie afbeelding te maken en het gave is dat er al kant-en-klare Facebook ads templates voor je klaar staan.
- Afmeting: 1.200 x 628 pixels
- Maximaal 20% tekst, probeer zo min mogelijk tekst op te nemen. Dit maximaliseert het aantal vertoningen.
Op zoek naar alle afmetingen van de populairste social media kanalen?
Ik hoop dat je wat aan deze stappen hebt gehad om je mailinglijst een boost te geven!
5. Welke give away ga jij promoten?
Laat het ons hieronder in een comment weten (= gratis publiciteit :-))!