12 Facebook bedrijfspagina tips

door | aug 8, 2017 | Social Media | 0 Reacties

Facebook tips voor succesvolle pagina

Facebook is één van de grootste sociale netwerken ter wereld en wordt ook steeds populairder onder bedrijven, inmiddels zijn er wereldwijd zo’n 60 miljoen Facebook bedrijfspagina’s.

Volgens Emerce waren er in mei 2017 maandelijks zo’n 10,4 miljoen Nederlandse gebruikers actief op Facebook. Gigantisch aantal, toch? Grote kans dat jouw doelgroep dus ook actief is op Facebook.


Bron afbeelding: Emerce

1: Maak een Facebook Account

Heb je al een persoonlijk Facebook account? Ga dan door naar tip 2.

Als je een bedrijfspagina wilt maken, moet je je eerst aanmelden bij Facebook met een persoonlijk account. Je beheert je pagina namelijk vanuit je persoonlijke account, maar je gegevens (bijv: je naam, e-mailadres) worden alleen op je pagina weergegeven als je ervoor kiest deze toe te voegen.

Klik hier voor het gratis aanmaken van een Facebook account.

Account aanmaken Facebook

Vul de velden in en klik op de groene button ‘Account maken’ om je te registeren.

2: Facebook bedrijfspagina aanmaken

Nu je een eigen Facebook account hebt gaan we gelijk een bedrijfspagina aanmaken.

  1. Klik op het witte pijltje aan de rechterkant van het je scherm
  2. Kies voor ‘Pagina maken’

Bedrijfspagina Facebook aanmaken

Facebook toont een aantal opties, kies degene die voor jouw business relevant is:

  • Lokaal bedrijf of lokale plaats
  • Bedrijf, organisatie of instelling
  • Merk of product
  • Artiest, band of bekende persoon
  • Entertainment
  • Goed doel of community

Vul wat gegevens in over je organisatie en je Facebook bedrijfspagina is aangemaakt. Eitje, toch?

3. Inrichten

Nu je account is aangemaakt laat ik je zien hoe je deze verder inricht.

3.1. Bedrijfsinformatie

Onder het tabje info plaats je algemene informatie over je bedrijf. Zorg dat dit goed staat ingesteld, dit verhoogd namelijk de vindbaarheid van je pagina in de zoekmachine van Facebook.

3.2. Profielfoto

Een beeld zegt meer dan 1000 woorden. Zorg er daarom voor dat jouw profielfoto herkenbaar is voor jouw volgers.

Zeker als je straks berichten gaat plaatsen is het belangrijk dat jouw volgers de post in één oogopslag herkennen. Voor je profielfoto zou je je bedrijfslogo of je eigen persoonlijke foto kunnen gebruiken. Kies hetgeen waar jij je het prettigst bij voelt.

3.3. Omslagfoto

Heb je een leuke actie op dit moment? Plaats dit dan als omslagfoto.

Facebook cover Alles Over Marketing

De omslagfoto neemt een groot gedeelte van het scherm in beslag dus zal goed opvallen. Let er wel even op dat de meeste gebruikers Facebook via hun mobiel gebruiken.

Wist je dat meer dan 90% van de maandelijkse actieve gebruikers Facebook via mobiel gebruikt?

Dit zal ook invloed hebben op je omslagfoto doordat de afbeelding verkleint wordt. Test het daarom ook altijd even op je eigen mobiel hoe je omslagfoto eruit ziet.

3.4. Afmetingen

Gebruik de volgende afmetingen voor je profiel- en omslagfoto.

  1. Profielfoto: 180 px x 180 px
  2. Achtergrondfoto: 828 px x 315 px

Op zoek naar alle afmetingen van de populairste social media kanalen?

Check hier een compleet overzicht.

Door met je muis over de profiel- of omslagfoto te gaan verschijnt de mogelijkheid om een foto te uploaden. Zie voorbeeld van mijn eigen Facebook pagina:

Afmetingen omslag profielfoto

Voor profielfoto’s en omslagfoto’s met je logo of tekst kun je voor een betere kwaliteit waarschijnlijk het beste een PNG-bestand gebruiken.

3.5. Call to Action button

Maak het mensen makkelijker om actie te ondernemen op jouw pagina. Kies de knop die je aan je pagina wilt toevoegen en de plek waar je mensen naartoe wilt sturen als ze op de knop klikken.

Klik op de blauwe knop en kies één van call to actions:

Call to action Facebook

  • Boekservices
    • Boeken – handig om een reis te boeken of een afspraak te maken
    • Bestellen – eenvoudig eten bestellen, ideaal voor restaurants of snackbars
  • Contact opnemen
    • Bellen – koppel je telefoon nummer, met één klik kunnen ze je bellen
    • Neem contact op – verwijst naar een formulier op je website
    • Bericht versturen – ontvang privé berichten via Facebook
    • Registeren – verwijst naar formulier op je website om meer leads te werven
    • Offerte aanvragen – verwijst naar een offerte formulier op je website
    • E-mail sturen – mensen kunnen je gemakkelijk mailen via jouw pagina
  • Meer informatie
    • Video bekijken – laat mensen een promo filmpje zien over je bedrijf
    • Meer informatie – verwijst naar je website
  • Aankoop doen
    • Shoppen – ideaal voor webshops, verwijs mensen naar jouw product
    • Aanbieding bekijken – tijdelijke actie? Promoot deze dan hier

4. Like je eigen pagina

Geef zelf het goede voorbeeld. Like je eigen pagina. Door deze like krijgen jouw Facebook vrienden dit te zien op hun tijdlijn, de eerste stap naar jouw Facebook Community is gezet!

Iedereen wilt een groot netwerk op Facebook, maar dit gaat natuurlijk niet vanzelf. Het begint allemaal met het posten van goede content wat interessant is voor jouw doelgroep. Maar je begint natuurlijk met 0 volgers, dus hoe bereik je jouw doelgroep?

4.1. Nodig je eigen vrienden uit

Een makkelijke doelgroep die jou vast wel willen steunen in het verspreiden van jouw boodschap zijn je eigen Facebook vrienden.

Ga naar je Facebook bedrijfspagina en klik op de 3 witte puntjes net onder de omslagfoto en kies voor ‘vrienden uitnodigen’.

Schrijf een persoonlijk berichtje en klik vervolgens op ‘Uitnodigen’ en je Facebook vrienden ontvangen jouw berichtje.

Bericht uitnodigen vrienden

4.2. Sneeuwbaleffect

Iedere like die je krijgt zorgt voor een sneeuwbaleffect. Jouw pagina zal namelijk op de tijdlijn van de vrienden verschijnen van diegene die jouw geliked heeft. Volg je het nog? Zal je een voorbeeld geven:

Eén van mijn Facebook vrienden vindt de pagina ‘Vrije geboorte’ leuk, dit zie ik dus direct terug op mijn eigen tijdlijn. Je kent deze berichten toch wel?

Het mooie is dat Facebook mij dan ook gelijk de mogelijkheid geeft om de pagina leuk te vinden mocht ik het interessant vinden. Als ik deze pagina ook like dan krijgen ook al mijn vrienden dit weer te zien en ga zo maar door. Dit kan in een korte tijd voor veel bereik likes zorgen.

4.3. Klanten, partners en medewerkers uit

Je klanten, partners en medewerkers zijn een mooie doelgroep om extra likes te scoren, ze kennen jou organisatie maar al te goed. Een aantal ideetjes:

  • Stuur ze een persoonlijke e-mail te sturen met daarin een link naar je pagina
  • Facebook button opnemen in je e-mailhandtekening
  • Het op te nemen in je nieuwsbrief, is te koppelen aan een winactie (hierover later meer)
  • Een social button op je website (hierover later meer)
  • Plaats het op intranet voor de medewerkers of mail ze gewoon

5. Varieer in je berichten

Om het voor je volgers leuk te houden zodat ze je blijven volgen is het belangrijk om je berichten af te wisselen.

  • Stel vragen
  • Speel in op emotie
  • Geef tips
  • Haak in op dingen die gebeuren in de wereld
  • Ga een challenge aan

Facebook vind het geweldig als mensen gaan reageren op jou berichten en is ook belangrijk voor je ranking op Google, dit noemen we Social Value.

Zelf vind ik een Facebook Emoji Challenge altijd best wel leuk en erg effectief. Kijk hieronder eens naar de voorbeelden van Wijzer over de Basisschool en René van der Gijp.  Ouders en voetbal liefhebbers geven massaal hun mening. Kijk maar eens…


Probeer zo’n challenge wel dichtbij je eigen business te houden zodat je wel de goede doelgroep bereikt!

Ben benieuwd of jij ook een challenge voor jouw business kunt bedenken?

Zou het tof vinden als je het me laat weten in een reactie onder dit blog!

5.1. Paretoprincipe

Waarschijnlijk heb je weleens van de 80/20 regel gehoord bedacht door Vilfredo Pareto. Ook beter bekend als het Paretoprincipe: hij constateerde dat 20% van de bevolking 80% van het vermogen in Italië bezat.

Deze 80-20-regel is later op veel andere zaken toegepast.

  • 80% van je omzet komt van 20% van je klanten
  • 80% van je tijd gaat op aan 20% van je werkzaamheden

Het is verleidelijk om alleen maar (commerciële) dingen te posten over je producten en diensten, maar je volgers zullen dit zat worden. Hanteer daarom de regel 80% informatie en 20% commercieel.

6. Geheime tip….

Als je zo’n Facebook Challenge zoals hierboven gaat doen dan krijg je veel likes waarschijnlijk. Maar dit is alleen een like voor je bericht en niet voor je pagina. Dus deze gebruikers zullen niet op de hoogte zijn van nieuwe berichten die jij post.

Balen? Valt wel mee, ik heb de oplossing voor je.

  • Ga naar je berichten overzicht en klik op de blauwe link van de Facebook gebruikers die jouw bericht hebben geliked;

  • Klik vervolgens op de button ‘Uitnodigen’.

  • Diegene ontvangt een notificatie om jouw pagina te like. Je brengt het dus weer opnieuw onder de aandacht en grote kans dat je hiermee nog meer likes verzameld voor je Facebook bedrijfspagina.

7. Afbeeldingen met de juiste afmetingen

Plaats altijd een afbeelding bij je bericht.

Waarom?

  • Het neemt veel ruimte in op de tijdlijn t.o.v. een bericht zonder foto
  • Een goede afbeelding valt op!

7.1. Geen held met Photoshop?

Ben jij net zoals mij geen held in designen? Neem dan eens een kijkje op het gratis design platform Canva.

Check mijn blog voor verdere uitleg over Canva en de juiste social media afmetingen.

8. Plan je berichten in

Je hebt niet altijd tijd om iedere dag berichten te posten. Trek hiervoor dan ook even een half uurtje uit als je wel even de tijd hebt en plan alvast een aantal berichten in verspreid over de week en op verschillende tijden. Maak hiervoor een schema, bijvoorbeeld:

  • Maandag om 09.00 uur
  • Dinsdag om 13.00 uur
  • Woensdag om 19.00 uur
  • Donderdag om 11.00 uur
  • Vrijdag om 15.00 uur

Probeer de week erna weer wat berichten in te plannen maar dan weer andere combinaties:

  • Maandag om 14.00 uur
  • Dinsdag om 10.00 uur
  • Woensdag om 20.00 uur
  • Donderdag om 16.00 uur
  • Vrijdag om 09.00 uur

Dit scheelt je een hoop werk/stress waar je waarschijnlijk tussendoor toch niet aan toekomt!

9. Gebruik Social Media Monitoring

Wanneer je een tijdje  bezig bent met het posten van berichten is het natuurlijk goed om eens terug te kijken welke berichten het meeste resultaat hebben opgeleverd.

Dit kun je via Facebook Insights terugzien. Deze inzichten zijn natuurlijk reuze interessant voor de berichten die je in de toekomst gaat posten. Ga hiervoor naar ‘Statistieken’.

Voorbeeld: Je ziet grote verschillen in betrokkenheid en bereik

Natuurlijk heeft het er ook mee te maken wat je post qua inhoud.

Check je eigen berichten en schrijf voor jezelf eens de volgende resultaten op:

  • Welke dag en tijdstip heb je het bericht gepost?
  • Wat voor soort bericht was het (video, afbeelding, tekst)?
  • Waar ging het bericht over?
  • Wat waren de reacties op de post (positief, negatief)?

Dit zal je inzicht geven in welk soort content werkt voor jou. Ga hier dan ook vooral mee door maar houdt rekening met de 80/20 regel!

10. Overtuig met reviews

Vraag je partners, klanten, prospects en medewerkers om een review op Facebook te plaatsen.

Wist je dat meer dan 90% eerst reviews checkt over het bedrijf voordat ze hier mee in zee gaan.

Verwijs ze naar ‘Recensies’.

Deze reviews worden ook getoond in de zoekresultaten van Google, naast dat deze beoordelingen de bezoeker een goed beeld geven over de kwaliteit van jouw dienst/product is het ook een eyecatcher. De sterren zorgen dan ook voor meer verkeer naar je website.

Crossfit facebook

Lees ook eens mijn blog over de impact die reviews en ratings hebben op jouw business.

11. Social buttons op je website

Je website is waarschijnlijk één van je belangrijkste kanalen en het visitekaartje van jouw organisatie. Wanneer je regelmatig content schrijft zal je website ook beter gevonden en bezocht worden.

Geef je bezoekers de kans om jou te volgen en je berichten te delen via hun eigen kanalen. Dit kun je doen door een aantal social media buttons te integreren op je website.

Dit levert jou extra publiciteit oplevert!

Gebruik je WordPress als CMS? Dan zijn er ontelbare plugins die je kunt gebruiken, van sliders tot sticky buttons. Zelf gebruik ik de plugin AddToAny.

Waar zet je deze buttons?

  • Onderaan iedere blogpost
  • Onderaan ieder nieuwsbericht
  • Over ons pagina
  • Op je product/dienst pagina
  • In de footer van je website
  • In je e-mailhandtekening
  • Print materiaal

12. Geen Win acties!

Je komt het iedere dag tegen op je tijdlijn. Win acties. Je kent ze vast wel, deel & like dit bericht om kans te maken op…..Kap hiermee!

Zelf heb ik ook weleens meegedaan maar ik had totaal geen band of feeling met het bedrijf die de actie organiseerde en ik zou ook niet zo heel snel iets kopen bij hen. Je gaat tenslotte alleen maar voor de prijs. Komt dit bekend voor?

Bij win acties zal je niet het gewenste publiek aantrekken. Het levert je wel veel likes op maar je hebt hier niks aan!

Wil je meer bereik? Ga dan adverteren via Facebook. Je kunt dan zelf bepalen wie je wilt bereiken, jouw doelgroep dus! Het kost je wel wat geld maar wanneer je het goed doet zal het je op lange termijn ook veel meer opbrengen.

In één van mijn volgende blogs zal ik dieper op Facebook Advertising ingaan.

P.s. nu je een Facebook account hebt zou ik het tof vinden als je mijn pagina volgt. 

13. Gratis tips voor jouw pagina?

Wellicht heb ik nog wat tips voor jouw pagina, wil je dat ik hier eens naar kijk?

Laat dan in een comment hieronder jouw Facebook bedrijfspagina achter.

 

Zoek je iets?

Robin Vermeij

Robin is de oprichter van Alles Over Marketing, een kleinschalig online marketingbureau gespecialiseerd in webdesign, strategie, e-mail- en zoekmachinemarketing. Hulp nodig met online marketing? Dan is Robin de geschikte persoon om jouw business online te laten groeien!