Website laten maken

Een website laten maken is voor de meeste ondernemers geen dagelijkse kost. Echter in dit digitale tijdperk is een goede website een essentieel onderdeel van jouw online succes. Jouw site moet tenslotte de thuisbasis vormen voor je business. Maar waar moet een website in de basis nu precies aan voldoen? Een korte opsomming van een succesvolle website:

  • Biedt waarde aan de bezoeker
  • Heeft een sterke positie in de zoekmachines
  • Heeft duidelijke doelen
  • Behaalt resultaat/is effectief
  • Meet statistieken tot in detail
  • Heeft een professionele/heldere look and feel
  • Is gebouwd voor de lange termijn

In dit blog lees je 7 tips waar je rekening mee moet houden als een website laat maken.


Meer omzet uit je website?
Ontvang binnen 1 minuut mijn gratis e-book met handige tips en stappenplannen.

Tip 1: Doel van de website

Waarom wil je een website laten maken? Wat is de functie van je vernieuwde website? Lang niet alle ondernemingen hebben dezelfde doelen voor ogen met hun website. Laat staan dezelfde doelgroep. Bedenk daarom eerst goed wat je wilt bereiken. Webdesigners kunnen de mooiste toeters en bellen voor je maken. Maar als dit niet aansluit bij hetgeen wat je wilt bereiken dan is dit zonde van je tijd en geld. Zet daarom eerst de volgende dingen op een rijtje:

  • Waarover wil jij je bezoekers informeren?
  • Moet het een informatieve website worden of juist een heel visueel ontwerp?
  • Wie is de doelgroep? Zijn dit voornamelijk ouderen of jongeren? Welke tone of voice gebruik je?
  • Wat is de call to action, wat wil je dat bezoekers doen op je site? Is dit bijvoorbeeld dat ze contactgegevens achterlaten of heb je een mooi ebook geschreven wat ze kunnen downloaden?

Tip 2: Kosten van de website

Er zijn wel honderden bureaus die jou kunnen helpen met het maken van een website. Echter zit er wel een groot verschil in kwaliteit. De meeste bureaus die werken met kant-en-klare WordPress themes. Of zoals ik dat doet met een eigen Alles Over Marketing WordPress Theme (neem zeker eens een kijkje).

Een custom design die helemaal vanaf scratch gemaakt moet worden zal natuurlijk vele malen duurder zijn. Je kunt het natuurlijk zo gek maken als je zelf wilt. De kosten van een website laten maken zal dan ook afhangen van de eisen die je stelt. Vraag jezelf daarom het volgende af:

  • Hoeveel geld wil ik besteden?
  • Is een WordPress template goed genoeg? Of wil je een uniek custom design?
  • Zijn het eenmalige ontwikkelkosten of zit er ook nog een maandabonnement aan vast voor het onvermijdelijke onderhoud van de site?
  • Webdesigners verwachten over het algemeen dat de klant de content en rijke media (afbeeldingen/video’s) aanlevert. Kun jij dit? Wil jij dit? Of wil je het liever uitbesteden aan een tekstschrijver bijvoorbeeld?
  • Houdt de webdesigner ook rekening met SEO (Zoekmachineoptimalisatie) zodat jouw website ook goed vindbaar is voor jouw doelgroep?

Goedkoop is duurkoop

Heb je onderstaand filmpje weleens gezien? Ik laat deze aan mijn potentiële klanten zien dat goedkoop (10 seconden tekening filmpje) niet garant staat voor kwaliteit. Soms moet je wat meer investeren om tot een geweldig resultaat te komen (10 minuten tekening filmpje). Je kunt als het gaat om goed webdesign (uiterlijk, gebruiksvriendelijkheid en techniek) niet voor een dubbeltje op de eerste rij zitten.

Snap je wat ik bedoel? Zorg er in ieder geval voor dat je niet de 1 minuut of 10 seconden website wordt! Zonde van je tijd en je geld!

Tip 3: Beter goed gejat dan slecht bedacht

Ga op zoek naar websites die jij qua uiterlijk en functionaliteiten bij jouw bedrijf vindt passen. Neem bijvoorbeeld eens een kijkje bij de belangrijkste concurrenten om inspiratie op te doen.

  • Wat bieden ze aan op de site? Haal jij hier ideeën uit?
  • Maak een lijstje met voorbeeld websites en maak wat schermafbeeldingen

Tip 4: Snelheid

Google straft websites af die niet goed presteren qua snelheid en gebruikerservaring. Dit heeft er alles mee te maken dat Google de bezoekers een zo fijn mogelijke ervaring wil bieden. Zorg er daarom voor dat je naast een fijne gebruikerservaring ook een webdesigner kiest die ervoor zorgt dat de website razendsnel is.

Er zijn best wel wat online tools die je gratis kunt gebruiken om te testen hoe snel een website is. Heb je een websitedesigner gevonden die een aantal projecten op de site heeft staan? Test dan gewoon eens een aantal van deze sites voor de gein. Gebruik één van de onderstaande tools.

  • Pingdom
  • GTMetrix
  • Google Page Speed

Als voorbeeld heb ik mijn laatste 2 projecten getest. Lang niet gek, toch ;-)?

Macadam Europe

  • Score: 96% (uit 100)
  • Laadtijd: 0,6 seconden
  • 95% sneller dan vergelijkbare websites

MissBrownpaper

  • Score: 84% (uit 100)
  • Laadtijd: 0,6 seconden
  • 96% sneller dan vergelijkbare websites

Missbrownpaper snelheid

Benieuwd naar het eindresultaat van deze projecten?

Wanneer jouw website niet vooruit te branden is dan kan het dus gebeuren dat jouw website zal kelderen in de zoekresultaten. Wat betekent minder bezoekers, minder klanten en dus minder omzet. Iets wat je absoluut niet wilt!

Tip 5: Gebruiksvriendelijk op alle apparaten

Vreemd genoeg kom ik nog dagelijks websites tegen die niet geoptimaliseerd zijn voor mobiele apparaten. De gebruikerservaring van de bezoeker zal als slecht ervaren worden. Ze verlaten je site en komen ook niet meer terug. Weer een gemiste kans.

Google, de meest gebruikte zoekmachine van Nederland, heeft afgelopen zomer een update uitgerold waarbij websites die niet goed werken op mobiele apparaten ‘gestraft’ worden. Google geeft voorrang aan websites die wel geoptimaliseerd zijn voor. Responsive betekent niets meer dan dat website schaalbaar gemaakt is voor mobiele apparaten. Of dit nu een mobieltje of een tablet is.

Missbrownpaper ipadIn de toekomst zal het surfgedrag via mobiel alleen nog maar grotere vormen aannemen. Een harde eis voor een nieuwe website is dus dat deze op alle apparaten goed werkt. Oftewel: een responsive design.

Tip 6: Zelf toegang tot de website

Fantastisch. Je nieuwe website staat online! Maar wat als je nu een nieuwe pagina of blog wilt toevoegen? Moet je dan de websitebouwer bellen/mailen met de vraag of ze het voor jou willen uitvoeren? Niet doen!

Dit gaat aardig in de papieren lopen.  Zorg er daarom altijd voor dat je de beschikking krijgt over een eigen account. Zo heb je zelf de vrijheid om waar en wanneer je maar wilt te werken aan je website. Beter dan uurtje factuurtje, toch?

Tip 7: Onderhouden van de website

En dan de laatste tip maar zeker niet de minste. Het technische onderhoud van de website. Ondernemers hebben hier veelal zelf onvoldoende kennis van of besteden hun tijd liever aan ondernemen. Bij veel webdesigners kun je een onderhoudscontract afsluiten zodat je hier geen omkijken meer naar hebt. Wat zijn vragen die je kunt stellen aan de webdesigner:

  • Wie zorgt ervoor dat de website up-to-date is?
  • Wie regelt de back-ups mocht er iets crashen?
  • Is de website goed zichtbaar in de zoekmachines?
  • Is de website goed beveiligd en AVG-proof?
  • Wat als je na een tijdje niet meer tevreden bent. Kun je gemakkelijk overstappen naar een andere partij?

Wil jij een website laten maken?

Best wel wat punten waar je rekening mee moet houden hé? Een website laten maken is nog niet zo eenvoudig. Heb je een keer zin om te sparren? Stuur me gerust een chat bericht en ik help je graag verder.

Speciaal voor zzp-ers en het MKB heb ik een uniek eigen theme ontwikkelt. Het Alles Over Marketing WordPress Theme wel te verstaan. Dit staat voor gebruiksvriendelijk, fris, veilig, goed vindbaar en betaalbaar. Nieuwsgierig naar alle voordelen? Klik op onderstaande button voor meer info.

Ja, laat mij meer zien