Voice search geeft je de mogelijkheden om de zoekmachine door middel van gesproken woorden naar je zoekopdracht te laten zoeken. Het is een belangrijke ontwikkeling om zeker rekening mee te houden in je SEO strategie.
Voice search in snelle opkomst
Voice search is immers in sterke opkomst. Er komen steeds meer apparaten beschikbaar die door middel van spraak kunnen worden aangestuurd. Denk bijvoorbeeld aan:
- Siri van Apple
- Alexa van Amazon
- Google Now
De verwachting is dat de huidige trend zich voortzet en dat er steeds meer gebruik gemaakt wordt van voice search. Belangrijk aspect hierin is natuurlijk de spraakherkenning (voice recognition) dat door slimme softwaretoepassingen steeds geavanceerder wordt en de foutmarge bijna op hetzelfde niveau zit als twee mensen die face to face met elkaar praten.
Wereldwijd wordt voice search steeds meer gebruikt. Het is immers een gemakkelijke, efficiënte en steeds specifiekere manier van het gebruik van de zoekmachine.
In gesprek met je zoekmachine
Hoewel je hier in eerste instantie niet aan zult denken, zit er een behoorlijk verschil in een geschreven en een gesproken zoekopdracht. De gesproken zoekopdracht worden gevormd door veel meer zinnen in plaats van korte (letterlijke) opdrachten.
Vraagwoorden zoals wie, wat, welke, waar, wanneer, hoe, waarmee, waarvan en hoeveel vormen in veel gevallen een onderdeel van “het gesprek met de zoekmachine”.
Gebruik long tail keywords
De steeds groter wordende brei van content maakt het lastiger voor generieke onderwerpen goed vindbaar te zijn. De tijd van generieke content voor brede doelgroepen is voorbij. Door content te creëren gericht op een specifieke doelgroep kun je de concurrentie te slim af zijn.
Ondanks dat het publiek en het aantal websitebezoekers misschien wat kleiner wordt, creëer je wel een grotere mate van relevantie wat de kans op conversie vergroot.
Dit zorgt ervoor dat de long tail keywords nóg belangrijker worden. De getypte opdracht maakt plaats voor een gesprek waarbij de intentie van de gebruiker vaak automatisch meer naar voren komt en de gebruiker steeds sneller één direct antwoord krijgt van zijn personal assistent zonder hier veel handelingen voor te hoeven verrichten.
Voice search is dé SEO kans voor 2018
Doordat voice search zo sterk in opkomst is, is het interessant om hier je SEO strategie op aan te passen. Hierbij moet je vooral denken aan je zoekwoorden en je content. Het gebruik van een kennisbank of een lijst met veelgestelde vragen kan hierbij uitstekend aansluiten.
Featured snippets kunnen hierbij immers uitstekend van pas komen doordat de zoekmachine (Google, Bing, Yahoo) in het gesprek snel één antwoord geeft en hierbij zal kiezen voor deze featured snippets. Daarbij zijn rich snippets, de extra toevoegingen aan de zoekresultaten, ook interessant voor de extra attentiewaarde wat wellicht precies aansluit op het gesproken verzoek.
Voorbeeld featured snippet:
Veelgestelde vragen
Het doel van een zoekopdracht is om zo snel mogelijk het juiste antwoord te krijgen. Dit kun je op meerdere manieren doen. Dit kan door het inrichten van een kennisbank zoals je op mijn site ziet of een ander voorbeeld is een FAQ pagina. Door long tail keywords te gebruiken als vraagstelling help jij bezoekers aan een snel antwoord en heb je kans dat jouw pagina getoond wordt als featured snippet.
Lokale zoekresultaten
Voice search is uitstekend geschikt om mobiel te gebruiken. Het is immers een gemakkelijk en snel alternatief om iets op te zoeken als je onderweg bent. Hierdoor is dit zeer interessant voor lokale zoekresultaten, waarop in veel gevallen prima in te spelen is. Het zijn kansen die je met het oog op de toekomst zeker niet mag laten lopen.
Ben jij lokaal goed vindbaar? Onlangs heb ik een blog geschreven met 9 tips om de lokale vindbaarheid van je site te verbeteren.