Wat zijn long tail keywords?

Long tail keywords vergroten de kans op conversie! Het zoeklandschap is drastisch aan het veranderen. Waar er vroeger aan één zoekwoord genoeg was voor relevante resultaten worden nu steeds meer specifiekere zoekopdrachten gebruikt. Ook wel long tail keywords genoemd.

Voice Search & Mobiel

Enerzijds komt dit doordat het aanbod van zoekresultaten vandaag de dag gigantisch is en anderzijds heeft dit te maken met het toenemende gebruik van zoekopdrachten via onze mobiel. En dan met name het gebruik van Voice Search .

Short tail vs. long tail

In de basis zijn er 2 manieren van zoeken. Dit is via short tail keywords en long tail keywords. Er zijn ook nog varianten zoals breed, woordgroep en exact zoeken maar daar ga ik in dit blog niet verder op in.

De woorden zeggen het eigenlijk al, shorttail keywords bestaat uit één enkel zoekwoord en de longtail keywords bestaat uit meerdere zoekwoorden Een voorbeeld:

  • Shorttail keyword: damesschoen
  • Longtail keyword: damesschoen nike air max wit maat 38

De longtail keywords worden vaak gebruikt door bezoekers die op zoek zijn naar iets specifieks. Deze bezoekers bevinden zich al dieper in de koop funnel. Informatieve zoekopdrachten zijn veelal de shorttail keywords. Door de informatieve bezoeker goed te helpen vergroot je je kansen dat ze jou zullen onthouden en later terugkeren om gebruik te maken van jouw diensten.

Uit eigen ervaring

Onlangs was de deursluiting van mijn wasdroger kapot waardoor ik dus op zoek moest naar dat specifieke onderdeel. Ik zocht via Google vervolgens naar ‘Miele TKB 150 WP sluiting’. Dit is een vrij specifieke zoekopdracht (long tail keyword) omdat het zowel het merk als type bevat.

Het resultaat:

long tail keyword zoekresultaat

De kans dat ik verder kijk dan de eerste pagina binnen de zoekresultaten is niet zo groot. Het is mij al duidelijk is dat de omkaderde resultaten mij helpen aan een nieuwe sluiting voor mijn wasdroger. Wist je trouwens dat 70 á 80% van de bezoekers niet verder kijkt dan de eerste 4 organische zoekresultaten?

Daarnaast geven de review sterren met goede beoordelingen onder de resultaten ook extra vertrouwen. De ervaringen van eerdere klanten zijn veel betrouwbaarder dan een organisatie die aangeeft de beste of snelste te zijn, toch?

P.s. Wil jij ook sterren bij je zoekresultaten? Lees dan mijn blog over reviews en ratings.

Longtail keywords zijn dus enorm waardevol. Ter illustratie onderstaande afbeelding. Over het algemeen geldt de regel: hoe specifieker de longtail keyword (voorbeeld van kapotte wasdroger met type en merk) = grotere kans op conversie.

Niche content vs generieke content

Contentmarketing is hot! De steeds groter wordende brei van content maakt het lastiger voor generieke onderwerpen goed vindbaar te zijn. De tijd van generieke content voor brede doelgroepen is voorbij. Door content te creëren gericht op een specifieke doelgroep kun je de concurrentie te slim af zijn.

Ondanks dat het publiek en het aantal websitebezoekers misschien wat kleiner wordt, creëer je wel een grotere mate van relevantie wat de kans op conversie vergroot.

Gebruik jij long tail keywords?

Weet jij welke long tail keywords jouw doelgroep gebruikt? Ik help je graag om hier achter te komen zodat ook jouw website in de zoekresultaten verschijnt! Dit zorgt voor meer websitebezoekers en dus ook meer klanten.