Wat is Google Rankbrain?

Google Rankbrain is onderdeel van het zelflerend vermogen waar Google gebruik van maakt om het algoritme te bepalen. Rankbrain is een belangrijke factor bij het samenstellen van zoekresultaten. Het is onderdeel van het proces waarin Google moeilijke zoekopdrachten beter kan begrijpen en verwerken, om de gebruiker nóg beter van dienst te zijn. Dit is vooral een verbetering voor zoekopdrachten die uit veel woorden bestaan.

200 factoren

Er zijn maar liefst 200 factoren (waaronder algoritmes) die mee bepalen hoe de zoekresultaten op het scherm verschijnen. Deze grote hoeveelheid factoren hebben verschillende waardes. Hoewel Google soms ondoorgrondelijk is, wordt Google Rankbrain gezien als grote weegfactor in deze page ranking.

Hummingbird

Het doel van het algoritme van Google is het zo juist mogelijk interpreteren van de zoekopdracht, om op basis hiervan de juiste zoekresultaten te presenteren. Het algoritme waar Google gebruik van maakt met betrekking tot Google Rankbrain heeft de naam Hummingbird meegekregen, refererend aan de snelle en nauwkeurige verwerking van de informatie.Google HummingbirdMet de introductie van Hummingbird werd het voor Google mogelijk om niet alleen gelijke woorden en woordcombinaties in een verband te zien, maar ook gerelateerde woorden en uitdrukkingen. Relevantie werd door de komst van Hummingbird van grote waarde.

Het bepalen van relevantie

Het bepalen van relevantie en onderlinge verbanden is echter lastig voor een zoekmachine als een zoekopdracht voor het eerst wordt ingevoerd. Dit is dagelijks in maar liefst 15% van de zoekopdrachten het geval.

Om hiervoor de juiste relevante zoekresultaten te kunnen tonen heeft een zoekmachine dan ook langer de tijd nodig. Hiervoor heeft Google een nieuw systeem ontwikkeld waarmee het kennisniveau van Google zich in een zeer hoog tempo verder ontwikkeld.   

Google Rankbrain

Google Rankbrain is in staat om door middel van “artificial intelligence” zichzelf te ontwikkelen. Hierdoor gaat het systeem de zoekopdrachten steeds beter begrijpen doordat het naast relevantie ook verschillende patronen kan onderscheiden.

Als Google Rankbrain een onbekende zoekopdracht krijgt, kan het systeem sneller inschatten welke woorden en zinnen hetzelfde betekenen of gerelateerd hieraan zijn. De zoekresultaten zijn onderdeel van het “leermoment”, waarbij het systeem ook monitort hoe de gebruiker reageert op de getoonde zoekresultaten en hieruit conclusies trekt.

Machine learning

De ontwikkeling die google hierbij doormaakt kunnen we het beste omschrijven als machine learning. Google is hierin een snelle leerling die continu kennis tot zich neemt. De doelstelling hiervan is dat Google ook bij een unieke zoekopdracht snel met de juiste zoekresultaten komt.

Google Rankbrain bepaalt dus zijn eigen algoritme en wordt dus steeds beter in het op waarde schatten van je website en het inrichten van zoekresultaten, waarbij het systeem kijkt naar het totaalplaatje van de website.

Computer slimmer dan mens

Als je je realiseert hoeveel dagelijkse zoekopdrachten wereldwijd worden uitgevoerd die door de algoritmes van Google Rankbrain beoordeeld worden zal het je niet verbazen dat Rankbrain een mega ontwikkeling doormaakt. Machines stoppen namelijk niet met leren.

Volgens sommige experts zullen robots in het jaar 2020 slimmer zijn dan de mens.