Wat is Google Analytics?

Google Analytics is gratis software van Google welke je kunt gebruiken om vrijwel alle activiteiten naar, op en van jouw website te meten en inzichtelijk te maken. Enkele belangrijke functies binnen Google Analytics worden op het dashboard weergegeven, dit zijn onder andere:

    • Aantal bezoeken: Het totaal aantal bezoeken aan de website sinds de start van de meting met Google Analytics
    • Paginaweergaves: Het totaal aantal pagina’s dat is weergegeven sinds de start van de meting met Google Analytics
    • Bouncepercentage: Het gemiddelde aantal bezoekers dat de website verlaat na één pagina, voorheen ook wel bekend als het “weigeringspercentage”. Andere webstatistieksystemen noemen dit ook wel de “slipratio” of “bounce rate”. Een hoog bouncepercentage geeft volgens Google aan dat de bestemmingspagina niet genoeg uitnodigt om de pagina verder te doorzoeken. Een bouncepercentage tussen 40 en 60% is over het algemeen normaal voor een website.
    • Gemiddelde tijd op de site: De gemiddelde tijd die de bezoeker op de website doorbrengt.

Met deze inzichten kun je dus perfect zien wat bijvoorbeeld de herkomst is van je bezoekers, hoe lang men op een bepaalde pagina blijft, op welke pagina men de website verlaat, waar men op geklikt heeft en, het belangrijkste, welke bezoekers het meeste opleveren.

Door dit inzicht kun je ook gericht sturen en verbeteren. Heeft je opt-in pagina waar bezoekers bijvoorbeeld hun e-mailadres moeten achterlaten een lage conversie en ook nog eens een lage gemiddelde bezoektijd? Dan weet je dat je iets moet gaan veranderen op deze pagina. Is de tekst wervend genoeg? Is het aanbod aantrekkelijk genoeg voor je doelgroep? Is de laadtijd van je pagina acceptabel?

Google rankt websites met een goede gebruikerservaring via mobiele apparaten hoger. Het zoekgedrag verschuift steeds meer van desktop/laptop naar mobiel. Zorg er dus voor dat jouw website via een mobiel apparaat gebruiksvriendelijk is.”